var ml_account = ml('accounts', '2034694', 'y6p2v9t0n2', 'load');

Google Data Studio

hoe marketeers krachtige dashboards kunnen bouwen.

Wilt u een eenvoudige manier om uw analyses te interpreteren? Vraagt ​​u zich af hoe u dashboards kunt maken?

In dit artikel leggen we uit hoe je het beste kunt starten met het maken van dashsboards

zodat het delen en bekijken van data een piece of cake wordt.

Ready? lets’s go.

 

Waarom marketeers dashboards moeten gebruiken

Met alle gegevens die beschikbaar zijn voor marketeers, is het moeilijk om erachter te komen wat nuttig is en wat niet. Alle CRM-tools (customer relationship management) bieden immense hoeveelheden gegevens. Google Analytics en Facebook-rapporten tonen ook heel veel gegevens. Het probleem is de nuttige informatie weg te halen of de informatie op een manier te bekijken die u helpt te begrijpen welke acties u moet ondernemen.

Met dashboards kunt u gegevens bekijken op een manier die snel de vragen beantwoordt die u heeft. Die antwoorden helpen u de juiste actie te ondernemen. In vergelijking met ingebouwde analyserapporten, helpen dashboards u beter de gegevens te zien die er toe doen, wat u helpt beslissingen te nemen over uw marketing.

Dashboards versus Analytics

Dashboards helpen u antwoorden op uw specifieke vragen te zien, terwijl u met analytische gegevens in details kunt graven. Om dit te illustreren, zou u een dashboard kunnen bouwen dat de reis van de klant door uw verkooppijplijn laat zien en waarmee u die informatie kunt opsplitsen per verkeersbron. Je dashboard zal die taak ongelooflijk goed uitvoeren, maar het zal geen vragen beantwoorden die je niet hebt ontworpen om te beantwoorden.

Hoe u een dashboard in Google Data Studio kunt maken waarmee u marketinganalyses kunt analyseren

Stel dat u wilt weten hoeveel mensen in uw verkooppipeline Apple-apparaten gebruiken. Als je het dashboard niet hebt gebouwd om die vraag te beantwoorden, kan het je niet helpen. Uw analyses kunnen meer nuttig zijn bij het beantwoorden van die vraag, omdat u een rapport kunt maken met de informatie die door uw verkooppijplijn gaat en een segment maakt voor de mensen die Apple gebruiken.

Met andere woorden, dashboards zijn geen geweldig hulpmiddel voor een grondige duik in uw gegevens, maar dat is ook waarom dashboards handig zijn. In analytics lijkt alles in tegenspraak met iets anders. Het is moeilijk om te bepalen wat de cijfers betekenen en of u de cijfers kunt vertrouwen die u ziet. Dashboards beheren deze nummers echter, zodat u de overweldigende aard van analyses vermijdt.

Hoe Google Data Studio u helpt een dashboard te maken

Om een ​​dashboard te maken, beveelt Mercer Google Data Studio aan. Deze gratis tool is al ongeveer 2 jaar beschikbaar en in die tijd is deze aanzienlijk veranderd en ongelooflijk krachtig geworden. Vóór Data Studio moest u een service betalen van maximaal $ 10.000 per jaar om een ​​dashboard voor u te maken. Met Data Studio bouw je misschien niet meteen het perfecte dashboard, maar het is wel toegankelijk.

U kunt eenvoudig een Google Data Studio-dashboard verbinden met andere Google-meetplatforms en gegevensbronnen van derden. U kunt besteden in Google Ads, YouTube-verkeer en alles wat u heeft ingesteld in Google Analytics (doelen, segmenten en verkeersbronnen). Via connectoren kunt u ook externe gegevensbronnen ophalen, zoals Facebook-advertentie-uitgaven.

Hoe een gegevensbron aan Google Data Studio toe te voegen

Als u een dashboard in Google Data Studio wilt bouwen , start u in de bewerkmodus, met een achtergrond in het grafiekpapier waarin u visualisaties als tabellen, draaitabellen, cirkeldiagrammen of scorekaarten kunt verwijderen. Wanneer u klaar bent, kunt u de dashboardvisualisaties bekijken in de weergavemodus en deze delen met uw klanten of collega’s. Deze visualisaties tonen gegevens van uw gegevensbronnen.

Met de visualisaties kunt u uw gegevens bekijken en gebruiken op de manier die voor u het handigst is. U kunt bijvoorbeeld al uw verkeersbronnen ophalen en een tabel die aangeeft hoeveel doelen worden bereikt, zoals nieuwe leads. U kunt dan een vervolgkeuzemenu toevoegen waarmee u de doelen van een verkeersbron, zoals Facebook, Google Ads of e-mail, kunt opsplitsen.

Met andere woorden, Google Data Studio geeft u meer controle over welke gegevens u te zien krijgt en hoe u deze ziet. U kunt tabellen maken die niet bestaan ​​of niet intuïtief zijn om te maken in Google Analytics. Voeg een variabele toe die u wilt zien en beheer de manieren waarop u met de gegevens kunt communiceren. Om te demonstreren, om mobiel versus desktop te zien, voegt u een knop toe aan het dashboard en ziet u meteen antwoorden met een klik.

Datumbereiken zijn een ander interactief element. U kunt gegevens voor bepaalde datumbereiken laden, zodat iedereen die het dashboard bekijkt de door u opgegeven datumbereiken ziet. U kunt de standaardperiode in de afgelopen 30 dagen, 14 dagen of 7 dagen instellen, afhankelijk van wat u nodig hebt. Vervolgens kunt u het bereik dat u opgeeft, vergelijken met de periode van vorig jaar, zodat u trends in de gegevens kunt zien.

Een widget voor gegevensbereik toevoegen in Google Data Studio

U hebt ook controle over het uiterlijk van het dashboard, inclusief de lay-out, kleuren, lettertypen, formaten, enzovoort. Met al deze functies kunt u met dashboards die zijn ingebouwd in Google Data Studio de gegevens selecteren die u moet zien, zodat u kunt bepalen welke actie moet worden ondernomen. De echte interactie is niet alleen de vervolgkeuzemenu’s, maar het gemak waarmee u vragen kunt stellen en het aangepaste dashboard kunt gebruiken om de antwoorden te vinden. U kunt van uw gegevens leren en gebruiken wat u leert om uw marketingdoelen te bereiken.

Dashboard-voorbeelden

Als u wilt zien hoe andere mensen dashboards maken, bekijkt u de Google Data Studio-rapportgalerie , die vol voorbeelden staat. Hoewel je sommige zult vinden die niet het beste zijn vanuit een ontwerpperspectief, vindt Mercer het waardevol om te zien hoe anderen hun rapporten hebben gebouwd en te begrijpen wat er mogelijk is.

Hoe sjablonen te gebruiken in Google Data Studio

dashboards: de customer journey en de sales funnel. Het dashboard voor klantreizen laat zien hoe klanten van een bewustwordingsfase (zoals interactie met de blog) overgaan op een lead (misschien door iets meer met het merk samen te werken) aan een klant (door een aankoop te doen).

Voor het customer journey-dashboard is de visualisatie een trechterdiagram dat het aantal personen in elke fase en het percentage mensen dat van de ene fase naar de andere komt weergeeft. Met een vervolgkeuzelijst voor het weergeven van specifieke verkeersbronnen, zoals Facebook, e-mail of zoeken, zodat u kunt  zien welke verkeersbron goed is voor elk resultaat in de trechter, zoals betrokkenheid of aankopen.

Op een hoog niveau kunt u op deze manier een customer journey-dashboard maken door de bron- / mediumgegevens uit Google Analytics te filteren. Maar u kunt ook een dashboard maken waarmee u een dieper inzicht in uw gegevens kunt krijgen. U kunt bijvoorbeeld een dashboard maken dat UTM-gegevens gebruikt om het Facebook-verkeer tot op advertentieniveau te analyseren.

Gegevensbronnen in Google Data Studio

In Google Data Studio voegt u gegevensbronnen toe aan een dashboard met behulp van connectoren . Met de ingebouwde Google-connectoren kunt u op Google gebaseerde gegevensbronnen toevoegen, zoals Google Analytics, Google-advertenties, Google Spreadsheets, enzovoort. U kunt ook kiezen uit vele partner- en open-sourceconnectoren die zijn gemaakt door de ontwikkelingsgemeenschap.

De communityconnectoren geven Google Data Studio een concurrentievoordeel omdat ze u in staat stellen gegevens van allerlei soorten bronnen naar Google Data Studio te leiden. Deze bronnen omvatten Facebook, Instagram, populaire e-maildiensten en meer. Als u YouTube bijvoorbeeld niet als een videostream wilt gebruiken, kunt u Google Data Studio nog steeds gebruiken om uw videogegevens te analyseren.

Hoe u een gegevensbron verbindt met Google Data Studio, tip 1

U kunt ook connectoren voor spreadsheets vinden. Misschien heb je spreadsheets die je bedrijf voor altijd gebruikt, maar iedereen haat ze en wil niet in die gegevens duiken. Een connector kan die spreadsheetgegevens importeren in Google Data Studio. Vervolgens kunt u de gegevens presenteren in mooie interactieve diagrammen en diagrammen waarmee mensen vragen over uw marketing kunnen beantwoorden.

Om de connectors te gebruiken, hoeft u niet veel van high-end programmeren te weten. Alles dat in de connector is ingebouwd. Wanneer u uw dashboard bouwt, kunt u enkele ingebouwde connectors aan de rechterkant selecteren of een lijst openen met alle beschikbare connectors en zoeken naar degene die u zoekt.

Als u de connector die u nodig hebt niet ziet, kunt u een ontwikkelaar inhuren om deze voor u te bouwen . Als u wilt aantonen dat uw bedrijf een hoogwaardige aangepaste database gebruikt, kunt u een connector bouwen zodat u die gegevens in een Data Studio-dashboard kunt analyseren. Als je hulp nodig hebt bij het vinden van een ontwikkelaar, probeer er dan een in te huren via een service als Upwork . U kunt ook op ontwikkelaars stemmen om een ​​connector te maken die u interesseert.

ikzelf vindt het leuk om connectoren van Supermetrics te gebruiken . Het bedrijf is al jaren bezig om gegevens van de ene plaats naar een andere te verplaatsen en ze zijn een leider in het veld geworden. Ze staan ​​bekend om een ​​add-on voor Google Spreadsheets. Sindsdien hebben ze verschillende connectoren ontwikkeld voor Data Studio en houden ze de connectors up-to-date.

Supermetrics biedt een geweldige Google Analytics-connector. Als u veel verkeer heeft in Google Analytics, kunt u een samplingprobleem hebben. De Supermetrics-connector vermijdt of demagnetiseert de sampling aanzienlijk.

Hoe u een gegevensbron verbindt met Google Data Studio, tip 2

U vindt zowel gratis als premium connectoren.Omdat application programming interfaces (API’s) veranderen, wilt u zeker weten dat de connectors die u gebruikt up-to-date zijn. Supermetrics heeft een gratis abonnement en maandelijkse betaalde plannen die variëren van $ 20- $ 300 per maand, jaarlijks betaald, afhankelijk van wat u nodig heeft. 

 

 

Geef een reactie