var ml_account = ml('accounts', '2034694', 'y6p2v9t0n2', 'load');

Hoe maak je winstgevende Facebook Targeting doelgroepen

Druk bezig met adverteren op Facebook?

En wil je meer klanten bereiken op Facebook? Vraagt ​​jij je  af welke aangepaste en lookalike doelgroepen het beste werken?

In dit artikel ontdek je een stappenplan om aangepaste en lookalike doelgroepen te combineren voor effectieve Facebook-campagnes.

Waarom aangepaste en lookalike doelgroepen combineren voor Facebook Targeting?

Wanneer je op Facebook adverteert, kun je je advertenties op drie soorten doelgroepen targeten: doelgroepen, aangepaste doelgroepen en vergelijkbare doelgroepen.

Met opgeslagen doelgroepen kunt u specifieke interesses, gedragingen, inkomensniveaus, locaties en andere criteria targeten. Met aangepaste doelgroepen kunt u mensen targeten die al bekend zijn met uw bedrijf, zoals mensen die op uw klantenlijst staan, uw website hebben bezocht of zich met uw inhoud hebben beziggehouden.

Lookalike doelgroepen zijn een ander type publiek, maar het samenstellen ervan houdt in dat er aangepaste doelgroepen worden gemaakt die fungeren als uw bronpubliek. Een lookalike publiek kan worden gedefinieerd als een koude doelgroep, omdat het een doelmarkt bevat die nog niet eerder is gebruikt voor uw bedrijf.

Wanneer u een lookalike maakt, neemt Facebook uw aangepaste bronpubliek en koppelt honderdduizenden mensen en miljoenen gegevenspunten met behulp van een algoritme nieuwe mensen aan die dezelfde kenmerken hebben als uw bronpubliek . Het maakt gebruik van een setpercentagesteekproef (die u opgeeft) van de populatie in uw doelland.

Optie om een ​​Facebook Lookalike Audience te maken onder Create Audience in Facebook Ads Manager.

Waarom Lookalike Audiences belangrijk zijn

Even een stap achteruit, de belangrijkste reden waarom Facebook zo’n effectief advertentieplatform heeft, is te wijten aan het grote aantal gegevens dat gebruikers aan Facebook hebben verstrekt en de mogelijkheid voor adverteerders om die gegevenspunten te targeten.

Binnen dat doel zijn Facebook-zoekmogelijkheden een vergelijkbaar publiek, en wanneer ze correct worden gemaakt, zijn ze 9 van de 10 keer het meest effectieve koude publiek op Facebook. In vergelijking met de andere soorten koude doelgroepen – opgeslagen interessegebaseerde doelgroepen – presteren ‘lookalikes’ beter dan ze zijn vanwege de hoeveelheid gegevens die ze gebruiken om ze te bouwen en je vermogen als adverteerder om het bronpubliek te controleren.

Wanneer Lookalikes gebruiken

Wanneer u lookalikes zou moeten gebruiken, is dit afhankelijk van uw Facebook-reclamestrategie en hoe u uw vraag naar resultaten op korte en lange termijn van Facebook in evenwicht houdt. Als u snelle resultaten wilt, die vaak van korte duur zijn, kunt u direct op productgebaseerde product- of service-advertenties richten aan uw gelijkgestemde doelgroep.

Daarbij activeer je wat bekend staat als de hyperreagerende mensen in je lookalike die meer avontuurlijke kopers zijn en niet veel overtuigingskracht nodig hebben om van je te kopen. Het probleem met het uitvoeren van op verkoop gebaseerde advertenties aan uw koude lookalikes is dat u uiteindelijk het hyperresponsieve segment van uw doelgroep verzadigt en dat uw rendement op advertentie-uitgaven (ROAS) daalt tot het punt waarop targeting op die lookalikes niet langer winstgevend is .

De oplossing is om een ​​andere  aanpak voor het adverteren op Facebook te gebruiken die de rest van uw lookalike publiek zal opwarmen door in plaats daarvan de nadruk te leggen op inhoud in uw advertenties . Lever in het ideale geval video-inhoud, want u kunt eenvoudig remarketingen naar de mensen die uw video’s hebben bekeken met aangepaste video-doelgroepen .

Voorbeeld van een Facebook Video-advertentie van Sonos.

Met deze aanpak kunt u effectief bewustzijn voor uw bedrijf en herkenning opbouwen in de Facebook-nieuwsfeed . Je krijgt je doelgroep om aan je te gaan denken omdat er niemand naar Facebook komt die al aan je bedrijf denkt; het is geen Google.

De sleutel tot duurzame resultaten op lange termijn met behulp van Facebook-lookalikes is om inhoud eerst te positioneren en vervolgens opnieuw te verkopen aan de meest betrokken contentconsumenten .

# 1: Bepaal welke soorten Facebook-aangepaste doelgroepen aan uw zakelijke behoeften voldoen

Nu u weet wat lookalikes zijn en waarom u ze zou moeten gebruiken, is de volgende stap om te beslissen welke lookalike het eerst moet worden getest.

Omdat het bronpubliek voor een lookalike een aangepast publiek is, hebt u veel verschillende opties om uw lookalikes te bouwen. Er zijn vijf verschillende aangepaste doelgroepcategorieën: klantbestand, websiteverkeer, app-activiteit, offline activiteit en betrokkenheid.

Opties voor Hoe u dit publiek wilt maken voor uw aangepaste Facebook-doelgroep.

Binnen de engagement-categorie kunt u kiezen uit zes soorten aangepaste doelgroep, van video, lead-vorm en ervaring op volledig scherm tot Facebook-pagina, zakelijk profiel van Instagram en evenementen.

Opties voor wat u wilt gebruiken om dit publiek te maken voor uw aangepaste Facebook-doelgroep.

Om u te helpen bepalen welke brontypische doelgroepen (en dus ook lookalikes) eerst moeten worden gemaakt, beoordeelt u uw marketingactiva door de volgende zes ja of nee-vragen te beantwoorden .

Pro-tip : in termen van bronpubliekgrootte zijn dit de beste werkwijzen voor een lookalike van hoge kwaliteit:

  • Ten minste 1000 gematchte mensen voor elke aangepaste doelgroep van een website of klantbestand.
  • Videoweergaven van minstens 10.000, paginageweld en paginagelink in meerdere duizenden.

Vraag # 1: Hebt u aankopen of leidt gebeurtenissen die zijn opgenomen door uw Facebook-pixel?

Als uw antwoord op deze eerste vraag ja is, gebruikt u een aangepaste doelgroep voor een website op basis van een aankoop- of leadevent om uw eerste lookalike te maken . Dit is het meest gekwalificeerde en effectieve bronpubliek omdat het uw klanten gebruikt om overeen te komen en nieuwe vergelijkbare mensen te vinden.

Optie om een ​​Facebook-aangepast publiek van websiteverkeer te creëren.

Als u op deze vraag nee hebt geantwoord, gaat u verder met de volgende vraag.

Vraag 2: Hebt u een database met klanten of e-mailabonnees?

Als je antwoord ja is, gebruik dan een aangepaste doelgroep voor klanten om je eerste lookalike te maken . Nogmaals, dit is een zeer effectieve bronpubliek omdat het de warmste doelgroeptemperatuur gebruikt: uw bestaande klanten of een warme e-maillijst.

Optie om een ​​aangepaste Facebook-doelgroep te maken vanuit een klantenbestand.

In tegenstelling tot de op de gebeurtenis gebaseerde aangepaste website-doelgroep, die automatisch wordt bijgewerkt vanwege de pixel, zal een aangepaste doelgroep voor klantbestanden dit niet doen. Dus als u een lookalike maakt van een aangepaste doelgroep voor een klantendossier, moet u de aangepaste doelgroep regelmatig bijwerken terwijl u meer klanten of abonnees verzamelt . Afhankelijk van uw advertentie-uitgaven raad ik u aan één keer per dag, week of ten minste één keer per maand te adverteren.

Als u nee hebt geantwoord, gaat u verder met de volgende vraag.

Vraag # 3: Hebt u websiteverkeer dat pixelvormig is?

Als uw antwoord op vraag # 3 ja is, gebruikt u een standaardpubliek voor aangepaste doelgroep voor uw bronpubliek . Doe dit met behulp van de URL’s voor specifieke relevante pagina’s of de standaard Alle siteverkeer als u niet genoeg bezoekers heeft om per pagina te segmenteren.

Optie om een ​​Facebook-aangepaste doelgroep van websiteverkeer te maken met behulp van de Facebook-pixel.

Het gebruik van deze aangepaste doelgroep als bron voor uw lookalike is niet zo effectief als het gebruik van pixelgebonden aankoop- of leadgegevens of een aangepaste doelgroep voor klantbestanden. Het is echter gebaseerd op het beste ding: mensen die zich met uw website hebben beziggehouden.

Deze doelgroep omvat klanten als u onvoldoende pixel- of klantgegevens hebt om als bronpubliek te gebruiken, maar u kunt ze niet als een groep segmenteren. Het omvat ook potentiële klanten die net uw site hebben bezocht.

Als uw antwoord op deze vraag nee is, gaat u verder met de volgende vraag.

Vraag 4: Heb je video’s met meer dan 10.000 weergaven?

Heb je video’s op je Facebook-pagina of video’s die je hebt gebruikt in campagnes met bewustheidsadvertenties met een totaal van meer dan 10.000 weergaven? Zo ja, gebruik een video-aangepast publiek als de bron voor uw eerste lookalike publiek .

Optie om een ​​Facebook-aangepast publiek te maken van mensen die een video op Facebook of Instagram bekijken.

Probeer bij het testen van video-aangepaste doelgroepen met een hoog engagementpercentage, idealiter 95% . Als u onvoldoende weergaven hebt bij 95% (minimaal bij de laagste duizenden), verplaatst u de betrokkenheid lager naar 75%, vervolgens naar 50% enzovoort.

 

Vraag # 5: Heb je meer dan 2.000 engagementen op je Facebook-berichten en -advertenties?

Als uw antwoord ja is of als u niet zeker weet, bouw dan de aangepaste doelgroep voor ad / post-engagement om te zien (daarover later meer). Dit is het volgende beste bronpubliek omdat het een warm publiek is dat alle mensen bevat die zich bezighouden met uw berichten en advertenties.

Optie om een ​​Facebook-aangepast publiek te maken van mensen die zich hebben ingezet voor uw pagina.

Als uw antwoord nee is, gaat u verder met de volgende vraag.

Vraag 6: Heb je meer dan 5.000 pagina-achtige vind-ik-leuks?

Als uw antwoord ja is, selecteert u uw Facebook-pagina in het bronpubliekveld bij het maken van uw lookalike . U hoeft eigenlijk geen afzonderlijke aangepaste doelgroep te maken om als uw bronpubliek te fungeren. Dit werkt echter alleen als u echte pagina-achtige gebruikers heeft; het zal niet werken als je neppagina-likes hebt waarvoor je buiten Facebook hebt betaald.

Als je ‘nee’ hebt geantwoord op alle zes vragen, heb je nog niet de marketingactiva om een ​​lookalike publiek te maken. Richt u voor nu op het gebruik van opgeslagen doelgroepen in uw advertentiesets en gebruik de gedetailleerde targetingfunctie om mensen te targeten op interesses, demografische gegevens en gedrag.

# 2: bouw je eigen publiek op in Facebook Ads Manager

Nadat u het selectieproces voor het bronpubliek heeft doorlopen en hebt vastgesteld welke aangepaste doelgroep u wilt gebruiken voor uw eerste lookalike, is de volgende stap het maken van die aangepaste doelgroep.

Begin door naar het dashboard van doelgroepen te navigeren in het hoofdmenu van Ads ManagerSelecteer Doelgroepen onder de kolom Activa .

Optie om doelgroepen te selecteren onder Activa in het hoofdmenu van Facebook Ads Manager.

Hiermee wordt uw Audiences-dashboard geopend. Vervolgens klikt u op Publiek en selecteer Aangepast Publiek uit de keuzelijst.

Optie om een ​​Facebook Lookalike Audience te maken onder Create Audience in Facebook Ads Manager.

In het pop-upvenster kiest u de categorie van aangepaste doelgroep die u wilt maken . In dit voorbeeld bespreken we hoe u een op een evenement gebaseerde aangepaste doelgroep van aankopen kunt maken op basis van een ja-antwoord op vraag # 1 hierboven.

Maak een Aankoopwebsite Custom Audience Source Audience

Als u deze aangepaste doelgroep wilt maken, selecteert u Websiteverkeer in het venster Een aangepast publiek maken.

Optie om een ​​Facebook-aangepast publiek van websiteverkeer te creëren.

Kies in het vervolgkeuzemenu criteria de actie Aankoop in het gedeelte gebeurtenissen.

Stel de duur van uw publiek in voor maximaal 180 dagen . U wilt de grootst mogelijke bron van bronnen creëren, met voldoende gegevens, zodat Facebook de lookalike van de beste kwaliteit kan bouwen.

Geef ten slotte uw doelgroep een naam en klik op Doelgroep maken . Het kan tot een uur duren om je publiek te vullen.

Mogelijkheid om alle websiteverkeer te beperken tot bezoekers die een aankoop hebben gedaan.

Klik hier om een ​​aangepaste doelgroep voor klantbestanden te maken, zoals hierboven staat bij vraag # 2  . Als u andere typen aangepaste doelgroepen wilt maken om als bronpubliek te fungeren, zoals hierboven bij vraag # 3, klikt u  hier .

Een videoweergave maken Aangepaste doelgroep Bronpubliek

Nu zullen we kijken naar hoe we een video-aangepast publiek kunnen opbouwen als antwoord op vraag # 4.

U wilt eerst de doelgroep met de hoogste betrokkenheidvideo maken, wat een betrokkenheid van 95% is. Om in deze doelgroep te worden opgenomen, moeten mensen 95% van de geselecteerde video’s hebben bekeken.

Net als bij de aangepaste doelgroep voor de aanschafwebsite, selecteert u Aangepast publiek in het vervolgkeuzemenu in het dashboard Doelgroepen .

Selecteer Betrokkenheid in het venster Een aangepast publiek maken en selecteer vervolgens Video . Hiermee wordt het venster voor het maken van aangepaste video’s voor de doelgroep geopend.

Optie om een ​​Facebook-aangepast publiek te maken van mensen die een video op Facebook of Instagram bekijken.

Selecteer in de vervolgkeuzelijst Betrokkenheid Mensen die ten minste 95% van uw video hebben bekeken . Kies vervolgens de video’s waarop u de engagement-voorwaarde wilt toepassen . Je kunt je video’s sorteren op je Facebook-pagina, je Instagram-bedrijfsprofiel of de campagnes waarin ze zijn gebruikt.

Stel hierna de duur van je publiek in. Omdat dit geen actief getarget publiek is en alleen de bron voor uw lookalike is, stelt u de duur in op maximaal 365 dagen om het grootste publiek mogelijk te maken.

Opties instellen om een ​​Facebook-aangepast publiek te maken van mensen die een video op Facebook of Instagram bekijken.

Geef ten slotte uw doelgroep een naam en klik op Doelgroep maken . Het duurt maximaal een uur om te vullen.

Bouw in de tussentijd het andere bronpubliek lager in het selectieproces voor het bronpubliek . Dit bespaart u tijd als de lookalike die is opgebouwd met uw videoweergaven niet de gewenste resultaten oplevert of als u problemen met  ad-vermoeidheid ondervindt.

Als u het aangepaste publiek op paginagelijkheid in vraag # 5 hierboven wilt maken en de op uiterlijk gelijkende paginagelevende doelgroep, klikt u  hier .

# 3: Maak een Facebook-uiterlijk publiek op basis van je eigen publiek

De laatste stap is om je lookalike publiek te bouwen met de bronpubliek die je net hebt gemaakt.

Nadat uw bron aangepaste doelgroep heeft bevolkt, ga naar je publiek dashboard en selecteert u het selectievakje links van uw aangepaste publiek . Selecteer vervolgens Lookalike onder Acties .

Optie om een ​​Lookalike-publiek te maken op uw Facebook Audiences-dashboard.

Door op deze manier uw lookalike publiek te maken, in tegenstelling tot het gebruik van het Create Audience-vervolgkeuzemenu, wordt uw aangepaste doelgroep automatisch geselecteerd als uw bronpubliek. U hoeft niet door al uw doelgroepen te zoeken.

Vervolgens selecteert u de doellocatie . Dit is het land waar u de lookalike wilt bouwen.

Instellingen om uw Facebook Lookalike-doelgroep te maken vanuit uw aangepaste doelgroep.

Een van de beste functies van lookalike doelgroepen is dat u een lookalike kunt bouwen voor één land dat een bronpubliek gebruikt met mensen uit een ander land . Stel dat u in een nieuwe markt in de VS wilt lanceren, maar dat u alleen klanten in het VK hebt. U kunt de bronpubliek die is opgebouwd uit Britse klantgegevens gebruiken om een ​​lookalike te maken die zich richt op de VS.

Vervolgens selecteert u de omvang van het publiek . Zichtbare doelgroottes geven het percentage actieve gebruikers van uw doelland op Facebook weer, waarbij 1% het kleinst is en het best overeenkomt met uw bron en 10% het grootst is.

Grootte van doelgroepen bij het maken van uw Facebook Lookalike-doelgroep van uw aangepaste doelgroep.

Als u de best practices voor de aanbevolen doelgroep voor bronspubliek heeft gevolgd, begint u met 1%, omdat dit uw best presterende doelgroep is. Als de eerste uitvoering van uw campagne met de lookalike slecht is, betekent dit dat uw bronpubliek te klein is. Probeer in dit geval verder te zoeken in het selectieproces van het bronpubliek.

Herhaal het lookalike-creatieproces hierboven om lookalikes te maken met behulp van de verschillende brondoelgroepen.

Wanneer u een nieuwe Facebook-advertentiecampagne maakt waarin u een lookalike doelgroep wilt gebruiken, selecteert u uw lookalike doelgroep in het veld Aangepast publiek op het niveau van de advertentieset .

Conclusie

Facebook-lookalike doelgroepen hebben het potentieel om uw meest effectieve koude doelgroepen te zijn wanneer ze correct worden gemaakt en gepositioneerd. Gebruik het selectieproces voor bronpubliek om uw bestaande marketingactiva te onderzoeken en uw beste bronpubliek te identificeren, zodat u de lookalike van de hoogste kwaliteit kunt creëren.

Geef een reactie