Realtime website statisticsrealtime web visitor analytics chat support

SEO in 2017

Optimaliseren voor RankBrain en semantisch zoeken.

 

Optimaliseren voor RankBrain en semantisch zoeken.

 

 

Semantisch zoeken heeft veel geroezemoes veroorzaakt in de SEO-ruimte. We hebben gehoord over entiteit SEO, conversatiecontent, optimalisatie voor onderwerpen (in tegenstelling tot trefwoorden) en zelfs compleet over het hoofd gezien oude SEO-tactieken, zoals linkbuilding en zoekwoordtargeting, ten gunste van het creëren van het meest relevante en nuttige stuk inhoud er is en laat Google de rest doen.

Maar geeft Google echt afstand van zoekwoorden en moeten SEO’s hetzelfde doen? Wat betekent ‘optimaliseren voor relevantie’: hoe doe je dat, en kun je alleen vertrouwen op het? Hoe werkt semantisch zoeken immers en waar begin je? Dit artikel is een poging om deze vragen te beantwoorden.

Wat is semantisch zoeken?

Semantisch zoeken is gericht op het verbeteren van de nauwkeurigheid van zoekopdrachten door inzicht te krijgen in de intentie van de zoeker, contextuele betekenis van termen en relaties tussen woorden om relevantere zoekresultaten te bieden.

Het begon allemaal met de Hummingbird- update van Google in 2013. Hummingbird gebruikt de context en de bedoeling van de zoeker (in tegenstelling tot afzonderlijke zoekwoorden in een zoekopdracht) om ervoor te zorgen dat ‘pagina’s die overeenkomen met de betekenis het beter doen in plaats van pagina’s die slechts enkele woorden bevatten’.

RankBrain (gelanceerd in oktober 2015) maakt deel uit van het algoritme van Google Hummingbird. Het doel ervan is vergelijkbaar met dat van Hummingbird, maar de mechanica erachter is anders. RankBrain is een machine-leersysteem dat twee componenten omvat: het gedeelte voor de vraaganalyse en het rangorde-onderdeel. Voor de eerstgenoemden probeert RankBrain vragen (met name de zeldzame of onbekende lange staarten) beter te interpreteren door ze te koppelen aan meer algemene vragen, zodat het in reactie daarop betere zoekresultaten kan bieden. RankBrain’s rankingcomponent analyseert de pagina’s in de index van Google en zoekt naar specifieke functies (bijvoorbeeld het gebruik van bepaalde verwante termen) die deze pagina’s geschikt maken voor de zoekopdracht. Dergelijke “kenmerken” worden bepaald door analyse van de best presterende zoekresultaten(volgens de statistieken van de gebruikerstevredenheid van Google, zoals de klikfrequentie van de SERP, pogo-sticking, tijd op de pagina, enz.) en op zoek naar overeenkomsten tussen deze pagina’s . Als gevolg hiervan bevatten de pagina’s die als goede antwoorden op de query worden beschouwd, niet eens de exacte woorden uit de query, maar zijn ze desalniettemin relevant. Onlangs heeft Google gezegd dat RankBrain “betrokken is bij elke zoekopdracht” en van invloed is op de eigenlijke ranglijst “waarschijnlijk niet in elke zoekopdracht, maar bij veel vragen”.

Er zijn veel aspecten waar je op moet letten als je op zoek bent naar semantisch zoeken, van het kiezen van waar je je pagina’s op wilt richten tot het onderzoeken van trefwoorden en onderwerpen en het verbeteren van de relevantie. Laten we bij het begin beginnen.

1. De focus van uw pagina’s: zoekwoorden versus onderwerpen

De allereerste vraag die je jezelf zou moeten stellen als je denkt aan het omarmen van semantische SEO is deze: Hoe bouw ik mijn inhoud op? Moet ik (a) pagina’s rond individuele zoekwoorden maken, of (b) focus op brede onderwerpen en die diepgaand behandelen?

Vanuit het SEO-perspectief zijn dit de twee (tamelijk marginale) benaderingen om vandaag inhoud te creëren: (a) is de old-schoolmanier die je waarschijnlijk gewend bent, en (b) is de nieuwe schoolbenadering die steeds populairder wordt met de opkomst van semantisch zoeken.

Als je wilt zien hoe deze aanpak werkt, stel je dan voor dat je een website hebt waar je tweedehands vinylplaten verkoopt, en je bent op zoek naar een aantal blogartikelen die de vragen van je doelgroep beantwoorden. U hebt deze vragen onderzocht en blijkbaar zien de meest voorkomende eruit als volgt:

  • waar gebruikt vinyl te kopen
  • vinyl goedkoop kopen
  • beste prijzen op tweedehands vinyl
  • waar zeldzame records te kopen
  • hoe gebruikt vinyl te kiezen
  • grootste vinylwinkels
  • bestel gebruikt vinyl online
  • vinyl in de uitverkoop
  • hoe vinyl te onderzoeken
  • koop jazz vinyl

Als je de old-school benadering zou gebruiken, zou je met tientallen vergelijkbare pagina’s komen: een aparte pagina (zelfs als het maar een paar zinnen lang is) voor elk van de bovenstaande vragen. Het probleem hiermee is dat dit soort inhoud in 2017 nauwelijks als alomvattend of zelfs op afstand bruikbaar zal worden beschouwd, vooral in concurrerende niches. Waarschijnlijker dan niet, wordt u overtroffen door concurrenten die uitgebreidere antwoorden bieden.

De new-school, topic-based benadering impliceert het creëren van een enkele pagina die al deze onderwerpen behandelt, oftewel “De ultieme gids voor het kopen van vinyl”. Het basisidee achter de nieuwe schoolbenadering is dat u helemaal geen zorgen hoeft te maken over zoekwoorden. In plaats daarvan moet u een uitgebreide, originele bron van hoge kwaliteit bouwen en Google zal de rest berekenen. Helaas is het voorlopig onwaarschijnlijk dat dit zal gebeuren.

Zie je, je “ultieme gids” kan rangschikken voor de meer algemene termen zoals “hoe vinyl te kopen”. Dit is het soort brede term waarbij de onderzoeker geen specifiek aspect van het proces onderzoekt, maar eerder het hele proces onderzoekt en op zoek is naar de stappen. Zelfs als u paragrafen opneemt over ‘waar zeldzame records te kopen’, weet Google niet altijd dat u daar ook op moet letten – gewoon omdat u zich met te veel dingen op één pagina en uiteindelijk op elk van de pagina’s richt de bekendheid van het concept (of de termfrequentie van elk zoekwoord, als u dat wilt) wordt verminderd vanwege de lengte van uw inhoud en het aantal micro-onderwerpen dat u probeert te verbergen.

Effectief is de beste benadering van zoekwoordtargeting in 2017 tussen de oude en de nieuwe school. Wanneer u naar uw lijst met zoekwoorden kijkt, moet u eerst en vooral nadenken over de intentie van de zoeker en de zoekwoorden groeperen die dezelfde intentie hebben in één cluster. Laten we eens kijken hoe dit eruit kan zien met onze vinylgerelateerde zoekwoorden.

trefwoorden voornemen
waar je zeldzame platen kunt
kopen , koop jazz vinyl
onderzoek gespecialiseerde vinylwinkels
koop vinyl goedkope
beste prijzen op tweedehands vinyl
vinyl in de uitverkoop
vind plaatsen om vinyl goedkoop te kopen
Om gebruikt vinyl online
waar te gebruikte vinyl kopen
grootste vinyl winkels
krijg een lijst met de beste vinylwinkels
hoe je vinyl gebruikt om vinyl
te onderzoeken
krijg tips over het kiezen van vinyl

De beste manier om inhoud te bouwen, is door het te richten op de intentie van de zoeker. Met het bovenstaande voorbeeld eindigt u idealiter met 4 afzonderlijke artikelen in plaats van 10 (of slechts één).

Afhaalmaaltijd: maak inhoud rond semantische zoekwoordgroepen met verschillende intenties voor de zoeker, geen afzonderlijke zoekwoorden of brede onderwerpen.

2. Relevantie 1.0

Nu we hebben vastgesteld dat u zoekwoorden nodig heeft om de bedoeling van de zoeker te begrijpen en inhoud te creëren die hiermee overeenkomt, is het tijd om over te gaan op de rol van zoekwoordonderzoek en -targeting in semantische SEO.

Het eerste dat Google doet wanneer het een vraag ontvangt, is de index doorlopen om de bijbehorende pagina’s te vinden, waarschijnlijk met behulp van het TF-IDF- algoritme. Het proces is niet altijd eenvoudig: de zoekopdracht kan verschillende verfijningen ondergaanvoordat Google mogelijke zoekresultaten uit de index ophaalt, en deze resultaten kunnen dan verder worden gefilterd op basis van verschillende relevantie- en kwaliteitssignalen … En hoewel het waar is dat in 2017 , u kunt in Google rangschikken voor een zoekwoord dat niet eens op uw pagina wordt vermeld, het heeft alleen zin als u dingen op de onredelijk moeilijke manier wilt hebben.

Het gebruik van trefwoorden in uw inhoud helpt zoekmachines te informeren dat uw pagina gerelateerd is aan die term; met andere woorden, het verhoogt aanzienlijk uw kansen om een ​​van de zoekresultaten te worden die zullen worden overwogen om gerangschikt te worden voor de zoekopdracht. Hier is een dia van de SMX West- presentatie van vorig jaar door Paul Haahr, Google’s zoekmachine voor ranking:

Voor een realistisch bewijs dat zoekwoordtargeting nog steeds van groot belang is, bekijkt u deze twee SERP’s:

“Aglaonema” en “Chinese evergreen” zijn twee absolute synoniemen – ze noemen een en dezelfde plant. En toch worden twee zeer verschillende SERP’s geretourneerd voor deze twee query’s (hoewel ze dezelfde Knowledge Graph-lijst delen). Het is een beetje een kruising verderop in de zoekresultaten, maar het komt alleen voor op pagina’s die beide woorden in hun inhoud vermelden.

In het tijdperk van semantisch zoeken is zoekwoordonderzoek mogelijk minder eenvoudig, maar niet minder belangrijk geworden. De twee onderbenutte bronnen van zoekwoordideeën die volgens mij de beste suggesties geven, met name in de context van semantisch zoeken, zijn Google Autocomplete en Google Related Searches. Je vindt ze allebei in de Keyword Research- module in Rank Tracker.

1) Start Rank Tracker (als u dit niet hebt, kunt u hier de gratis versie van SEO PowerSuite downloaden ) en een project voor uw site maken.

2) Ga naar de Keyword Research- module en klik op Suggestiezoekwoorden .

3) Kies Google Autocomplete of Google Related Searches uit de lijst met keywordonderzoeksmethoden.

4) Voer de zaadtermen in om uw onderzoek te baseren op, en wacht even terwijl de tool suggesties opzoekt.

5) Bekijk nu de zoekwoorden en zoekwoordgroepen die Rank Tracker heeft gevonden en kies de beste voorwaarden voor targeting. U kunt de beste voorwaarden rechtstreeks naar uw rangtracking-dashboard verplaatsen door ze te selecteren en op de knop Move to Target Keywords Module te klikken.

6) Onder Target Keywords kunt u nu uw termen verder analyseren (bijvoorbeeld op trefwoord moeilijkheidsgraad ) en uw keyword map bouwen door de keywords toe te wijzen aan specifieke pagina’s op uw site.

De volgende stap is ervoor zorgen dat de belangrijke zoekwoorden worden gebruikt op uw bestemmingspagina. Hiervoor moet u WebSite Auditor gebruiken (ook beschikbaar in de gratis versie van SEO PowerSuite ).

1) Start WebSite Auditor en maak een project voor uw site.

2) Zodra de eerste site te doorzoeken is voltooid, gaat u naar de Content Analysis module, selecteert u een pagina die u optimaliseren en voer de belangrijkste zoekwoorden die u zich richt met de pagina.

3) De tool analyseert nu uw pagina en 10 van uw concurrenten op de hoogste ranglijst om te zien hoe uw zoekwoordtargeting zich verhoudt tot die van hen. Zodra de analyse voorbij is, ziet u uw algemene optimalisering score (voor alle zoekwoorden die u gezamenlijk gespecificeerd) in de linkerbovenhoek, samen met een lijst van on-page factoren die uw aandacht (die met een behoefte Fout of Waarschuwing de status ). Voor elke problematische factor moet u overschakelen naar het tabblad Concurrenten om te zien hoe de pagina’s van de hoogste ranglijst een bepaald pagina-element behandelen.

4) U kunt de aanbevolen wijzigingen direct in WebSite Auditor implementeren door naar het Content Editor- dashboard te gaan. Hier kun je je inhoud bewerken in een WYSIWYG-editor of HTML, en je titel en metabeschrijving herschrijven met een voorbeeld van een Google-fragment. Terwijl u wijzigingen aanbrengt, worden de SEO-tips en -factoren aan de linkerkant in realtime bijgewerkt.

Zodra u klaar bent met bewerken, klikt u op de knop Opslaan in de rechterbovenhoek om de geoptimaliseerde HTML op uw computer op te slaan, zodat u deze naar uw site kunt uploaden.

 Download SEO PowerSuite

Afhaalmaaltijd: wanneer Google een query ontvangt, is het eerste wat het doet het ophalen van zoekresultaten die relevant zijn voor de zoekopdracht. U wilt zoekwoorden in uw inhoud gebruiken om Google te laten weten dat uw pagina een van die resultaten is.

3. Meta-relevantie, latente semantische indexering en RankBrain

Google heeft inmiddels een aantal pagina’s die in eerste instantie zijn geselecteerd als potentiële overeenkomsten met de zoekopdracht (met relevantie 1.0). Maar hoe bepaalt het welke resultaten beter aansluiten bij de behoefte van de zoeker en relevanter zijn voor de intentie achter de zoekwoorden? Dat is waar de semantiek binnenkomt.

LSI, of Latent Semantic Indexing, is een technologie die Google gebruikt om de relaties tussen woorden, concepten en webpagina’s te begrijpen. Door miljarden webpagina’s en de daarin gebruikte termen te analyseren, leert Google welke termen verwant zijn, welke synoniemen zijn en welke vaak in dezelfde context voorkomen. Hierdoor kan de zoekmachine verwachtingen opbouwen over de termen die waarschijnlijk in een bepaalde context zullen verschijnen.

Bron: https://www.slideshare.net/DFWSEM/rand-fishkin-two-algorithm-world

Met RankBrain kan Google verder beslissen welke van deze associaties belangrijk zijn in de context van een bepaalde query.

Stel je voor dat je een uitgebreide handleiding voor SEO maakt – een artikel dat je wilt rangschikken voor het sleutelwoord “comprehensive SEO guide”. Het is duidelijk dat alleen al het gebruik van deze term in uw inhoud het niet zal verminderen. RankBrain heeft misschien een betere manier om te weten wat de beste resultaten voor deze vraag zijn: als het naar de inhoud kijkt, zal het ontdekken dat die beste resultaten een paar dingen gemeen hebben …

De meeste van de top-pagina’s voor “uitgebreide seo-gids” vermelden termen als “zoekmachines”, “link building”, “keyword research”, enz. – de termen die, logischerwijs, aanwezig moeten zijn in een gids die zichzelf noemt uitgebreid. Dat is RankBrain’s indrukwekkende manier om het menselijk brein te manipuleren.

Dus in zekere zin zijn RankBrain en LSI in zekere zin gericht op het uitzoeken of een pagina het onderwerp grondig behandelt. Maar vertaalt grondigheid zich in rankings? Backlinko heeft een enorme studie uitgevoerd om dit te meten. Daarin gebruikten ze MarketMuse om 1 miljoen (!) Google-resultaten en de correlatie van hun actuele autoriteit (dwz grondigheid en diepgang van expertise) en ranglijsten te onderzoeken. Dit is wat ze hebben gevonden:

Indrukwekkend, toch? Dus de vraag is: hoe ontdek je de relevante termen en concepten die je kunt gebruiken om de relevantie en ranglijsten van je pagina te verbeteren? Hier is een eenvoudig raamwerk dat WebSite Auditor en zijn TF-IDF-tool gebruikt (opnieuw, volledig beschikbaar in de gratis versie van SEO PowerSuite ).

1) Start WebSite Auditor en maak een project voor uw site (of open een bestaande).

2) Ga naar inhoudsanalyse> TF-IDF , selecteer een pagina die u wilt optimaliseren en voer uw belangrijkste doelzoekwoord (en) in. De app gaat nu naar de zoekresultaten van Google om de 10 beste concurrenten voor uw zoekwoorden te kiezen, de inhoud van elk van de concurrenten te analyseren en de TF-IDF te berekenen voor het gebruik van elke term op elke pagina.

3) In een oogwenk ziet u een tabel met lokaal relevante termen (zowel enkele als meerdere woorden), gesorteerd op het aantal best presterende pagina’s dat ze gebruikt.

De kolom Aanbeveling geeft u gebruiksadvies voor elke term die wordt weergegeven op de pagina’s van 5 of meer van de concurrenten:

  • Voeg toe als u helemaal geen belangrijke term gebruikt;
  • Gebruik meer als de term TF-IDF op uw pagina lager is dan de laagste waarde van de concurrent;
  • Gebruik minder als de term TF-IDF boven de hoogste waarde van de concurrenten ligt.

U kunt deze aanbevelingen implementeren en uw pagina rechtstreeks bewerken in de Content Editor van WebSite Auditor .

 Download SEO PowerSuite

Afhalen: om de actuele relevantie in het tijdperk van semantisch zoeken onder de knie te krijgen, is een diepgaande analyse van uw concurrenten op de hoogste rang essentieel. De gemeenschappelijke kenmerken van de best presterende resultaten (bijv. De concepten en termen die de meesten in hun inhoud gebruiken) zullen u een goed idee geven over hoe u een onderwerp holistisch behandelt om de relevantie en ranglijsten te verbeteren.

4. Een Kennisgraaf-entiteit worden.

De semantische zoekopdracht van Google wordt op tal van manieren ondersteund door de Kennisgrafiek. De kennisgrafiek is een verzameling entiteiten – specifieke objecten waarvan Google een aantal dingen weet, zoals personen, plaatsen en dingen. De invloed van de kennisgrafiek op zoekresultaten reikt veel verder dan de merkpanelen die soms worden weergegeven aan de rechterkant van organische vermeldingen. Kennisgrafiekgegevens worden gebruikt in organische ranglijsten, uitgebreide antwoorden en verschillende zoekopdrachtenpecifieke typen zoekresultaten. Een van die typen die in een stroomversnelling lijkt te zijn, is de “carrousel” die wordt weergegeven voor zoekopdrachten die een bepaalde categorie noemen waartoe een aantal entiteiten behoren:

Voordat we beginnen met het raadplegen van de kennisgrafiek, gaan we eerst na of een entiteit voor uw bedrijf al bestaat. Ga hiervoor naar de Knowledge Graph Search API van Google , voer de naam van uw merk / product in het veld Query in en klik op Execute .

Bekijk vervolgens het antwoord dat u ontvangt. Als er geen entiteit is gevonden, is de array itemListElement leeg. Als er echter een Knowledge Graph-entiteit voor uw merk is, ziet u iets als dit:

Als u wel een entiteit vindt maar niet helemaal tevreden bent met wat u ziet, ga dan naar Wikidata en gebruik de zoekbalk om de vermelding over uw bedrijf te vinden. Hier kunt u de details van uw bedrijf bewerken, zoals de beschrijving, officiële website, enzovoort.

Het proces om in de Kennisgrafiek te komen is niet eenvoudig, maar wordt niet depressief als je er nog niet bent. Het volgen van de onderstaande stappen zal uw kansen om een ​​entiteit te worden aanzienlijk vergroten:

1) Gebruik schemaopmaak voor organisaties op uw bedrijfswebsite.

2) Gebruik een specifiek type opmaak voor uw product (scrol omlaag naar de onderkant van de pagina voor een lijst met productcategorieën).

3) Maak een Wikidata- item voor uw bedrijf en product. Hier is een gids voor Wikidata om je op weg te helpen.

4) Krijg een Wikipedia-artikel. Wikipedia is een van de belangrijkste bronnen die de kennisgrafiek voedt. Je kunt zelf een Wikipedia-pagina voor je merk maken, maar het is over het algemeen een beter idee om een ​​ervaren editor in te huren. Zorg ervoor dat u een link naar Wikidata in uw invoer opneemt.

5) Laat uw sociale media-accounts verifiëren door sociale netwerken.

Afhaalmaaltijden: Google maakt steeds meer gebruik van de kennisgrafiek en verwerkt deze op nieuwe manieren in het zoeken. Investeer tijd en moeite in het worden van een kennisgrafiek-entiteit door gebruik te maken van schema en te worden vermeld op Wikidata en Wikipedia.

5. UX, schat.

De rol van gebruikerssignalen in SEO is controversieel en dit artikel is niet de plek om erover te debatteren. In de context van semantisch zoeken is het echter cruciaal om te begrijpen dat de eerlijkste maatstaf voor de effectiviteit van een nieuw onderdeel in Google’s rangschikkingalg (of het nu RankBrain, Hummingbird, LSI of iets anders is) tevredenheid van de gebruiker is. Tevredenheid kan worden gemeten met statistieken zoals SERP-klikfrequentie, tijd op pagina en bouncepercentages. Er zijn twee manieren waarop Google deze statistieken verkrijgt: via classificatie van zoekkwaliteit en real-life experimenten in Google Zoeken. De schaal van de laatste is verrassend groot; Paul Haahr van Google zei dat wanneer je een Google-zoekopdracht uitvoert, je in ten minste één experiment zit.

Nu, als u nadenkt over die statistieken en de factoren waarvan ze afhankelijk zijn … Natuurlijk, het is de kwaliteit en begrijpelijkheid van uw inhoud, waarover we al hebben gesproken. Maar de lijst gaat verder dan dat: paginasnelheid, bruikbaarheid, leesbaarheid en mobiele vriendelijkheid zijn net zo belangrijk. Laten we eens kijken hoe u ervoor kunt zorgen dat uw pagina’s de beste gebruikerservaring bieden.

1) Test uw pagina op snelheid met WebSite Auditor (Google’s PageSpeed ​​Insights is direct in de tool geïntegreerd). Open hiervoor uw project en ga naar Content Analysis . Klik op Pagina toevoegen , geef de URL op die u wilt testen en voer uw doelzoekwoorden in. In een oogwenk wordt uw pagina geanalyseerd in termen van on-page optimalisatie en technische SEO. Schakel over naar Technische factoren en ga naar het gedeelte Pagina snelheid (bureaublad) van factoren op de pagina om te zien of er problemen zijn gevonden.

 Download SEO PowerSuite

2) Doe de mobielvriendelijke test. Recht onder de Page Speed sectie op de website Auditor je mobielvriendelijkheid-test van Google te vinden. Bekijk elk van deze factoren en zorg ervoor dat elk groen is. Correcte status.

3) Houd de gebruikerservaringfactoren van uw pagina’s in de gaten in Google Analytics, met name Bouncepercentage en sessieduur . Hoewel er geen universeel juiste waarden zijn om aan vast te houden, zijn hier de gemiddelden over verschillende industrieën gerapporteerd door KissMetrics (u kunt de volledige infographic hier vinden ).

4) Voer een A / B-test uit om de betrokkenheid te verbeteren. Last but not least, voer experimenten uit met verschillende pagina-opties op uw site; overweeg het testen van je ontwerp, lay-out, gebruik van visuals, etc. A / B testen is een wetenschap op zich, maar je kunt hier een goede beginnershandleiding vinden .

Afhaalmaaltijden: signalen van gebruikerssatisfactie hebben waarschijnlijk invloed op uw posities op verschillende indirecte manieren, dus het is van cruciaal belang om de meetstatistieken op uw pagina’s te controleren en deze te blijven verbeteren. Let in het bijzonder op paginasnelheid en mobiele vriendelijkheid, en A / B test uw pagina’s om de best presterende patronen te vinden.


Het lijdt geen twijfel dat het zoeklandschap verandert, maar het is belangrijk om te beseffen dat deze veranderingen zeer geleidelijk zijn. Sleutelwoorden zijn nog steeds belangrijk, maar ze hebben veel gezelschap: zaken als relevantie, volledigheid en bruikbaarheid zijn net zo belangrijk. In 2017 snijdt het optimaliseren van uw pagina’s voor motoren exclusief niet; maar alleen focussen op de gebruiker is niet iets dat zoekmachines ook kunnen oppikken. In plaats van tot het uiterste te rennen, kunt u zowel mensen als motoren bedienen: maak inhoud van hoge kwaliteit en bied de best mogelijke gebruikerservaring; maar vergeet niet om uw zoekwoordonderzoek en concurrentanalyse uit te voeren om lokaal relevante termen op te nemen in uw inhoud.

Geef een reactie