var ml_account = ml('accounts', '2034694', 'y6p2v9t0n2', 'load');

SEO rapport maken Gratis

Hoe u een snel en uitdagend SEO-rapport kunt samenstellen … GRATIS

 

EEN STAP VOOR STAP GIDS VOOR HET BOUWEN VAN UW SEO RAPPORT

STAP 1. GOOGLE DATA STUDIO

De eerste stap bij het samenstellen van uw uitdagende SEO-rapport is om alle juiste gegevensbronnen aan Google Data Studio te koppelen.

U wilt uw Google Analytics- en Google Search Console-gegevensbronnen verbinden met hetzelfde data studio-project. Maak je geen zorgen, het is gemakkelijk.

In dit stadium wilt u de tabellen ‘Site-impressie’ en ‘URL-impressie’ uit de gegevensbron van de zoekconsole met elkaar verbinden, aangezien deze even relevante gegevenspunten opleveren.

Stap 2. Rapportstructuur

De meest logische manier om het rapport te structureren is als volgt.

  1. Pagina 1 – overzichtspagina met best presterende zoekwoorden / zoekopdrachten
  2. Pagina 2 – seo focus trefwoord 1
  3. Pagina 3 – seo focus trefwoord 2
  4. Pagina 4 – seo focus trefwoord 3

Het begin van uw uitdagende SEO-rapport

Nu we de drie gegevensbronnen hebben aangesloten, is het tijd om wat gegevens door te halen.

Op de eerste pagina krijgt u een algemeen beeld van welke zoekwoorden het hoogst scoren, de meeste vertoningen genereren en de meeste klikken naar uw site genereren.

Maak eenvoudig een tabel, haal querygegevens op uit de zoekconsole en voeg de statistieken toe die u wilt zien, zoals klikken, vertoningen, gemiddelde positie. Zorg ervoor dat u deze gegevenspunten vergelijkt door op vergelijken met de vorige periode te klikken.

Overzicht op hoog niveau

Op de eerste pagina heb ik drie van dezelfde tabellen net anders gesorteerd:

  • op gemiddelde positie en vertoning – wilde weten welke zoekwoorden op nummer 1 stonden en hoeveel vertoningen ze genereerden
  • door indruk – wilde de meest zichtbare zoekwoorden weten
  • door klikken – wilde weten welke zoekwoorden de meeste klikken genereren

Deze drie tabellen moeten u een goed beeld geven van hoe uw zoekwoorden het doen.

Stap 3. Duik diep in uw focuszoekwoorden

Dit zijn de beste pagina’s. Het is belangrijk om ze goed te krijgen. Ze vormen de kern van het rapport.

Ze zijn ook het leukst om te maken.

Voordat we erin duiken, moet je jezelf afvragen wat je probeert te achterhalen. Welke vragen probeer je te beantwoorden? En hoe moet ik de gegevens daarvoor presenteren?

Ik bedacht deze vier:

  1. Wat is de gemiddelde positie in de tijd voor het focuszoekwoord?
  2. Hoeveel verkeer leidt het zoekwoord naar onze site?
  3. In wat voor soorten inhoud zijn mensen geïnteresseerd in dit zoekwoord?
  4. Wat zijn de kansen om het verkeer op dit gebied nog meer te laten groeien?

Deze vragen hielpen de lay-out van de diepe duikpagina’s. Met dit rapport was het doel om de bovenstaande vragen te beantwoorden:

Diepgaande SEO

1. Wat is de gemiddelde positie in de tijd voor het focuszoekwoord?

Over de periode van 3 maanden ziet u dat de gemiddelde positie lichtjes is verbeterd. De positionering is met ~ 8% afgenomen tot 5,9%. NB: down is een goede zaak – down betekent dichter bij # 1, ook wel eerste gerangschikt.

Gebruikte gegevensbron: Google Search Console

Filter gemaakt: “query” bevat [voer focuszoekwoord in]

2. Hoeveel verkeer leidt het zoekwoord naar onze site?

In dezelfde periode van drie maanden was het verkeer toegenomen, gestegen en nu afnemend. De visualisatie kan echter te wijten zijn aan de datumlay-out van YYYww.

Dit betekent dat de dagen nu zijn gebundeld in weken en mogelijk enkele dagen kunnen worden afgesneden, plus seizoensinvloeden kunnen veranderingen in visualisatie veroorzaken. Maar dat zie je ook terug in je dagelijkse gegevens.

Dat gezegd hebbende, we hebben + 65.000 unieke paginaweergaves voor de site gehad met onze focuszoekwoorden (woop woop).

Gebruikte gegevensbron: Google Analytics

Filter gemaakt: ‘bestemmingspagina’ bevat [specifieke URL]

3. In wat voor soort inhoud zijn mensen geïnteresseerd in dit zoekwoord?

Dus ik heb dit om privacyredenen weggelaten, maar wat u zult zien is een grote lijst van al onze hoogst aangeklikte bestemmingspagina’s.

Dat wil zeggen degenen die het meeste verkeer genereren. Het is goed om te begrijpen waarom ze op deze bestemmingspagina’s klikken? Is het de kop? Speelt die specifieke bestemmingspagina een belangrijke vraag af waarnaar uw publiek op zoek is?

Gebruikte gegevensbron: Google Search Console

Filter gemaakt: “query” bevat [voer focuszoekwoord in]

4. Wat zijn de kansen om het verkeer op dit gebied nog meer te laten groeien?

Dit is een geweldige tafel om te maken. Ik trok via de zoekconsole de querygegevens in en toonde alleen de trefwoorden tussen 4 en 20, op basis van het seed-trefwoord.

Gebruikte gegevensbron: Google Search Console

Filter 1 gemaakt: toonde zoekopdrachten met gemiddelde posities tussen 4 en 20 (dwz zoekwoorden die voor verbetering vatbaar zijn).

Filter 2 gemaakt: query met [focuszoekwoord invoeren]

Stap 4. zet het allemaal samen

Nu heb je je voorpagina SEO-overzicht en je diepgaande focuszoekwoordpagina’s, zet alles bij elkaar en je hebt een volwaardig SEO-rapport.

Wat geen $ 100 + per maand kost en nogmaals, HET IS GRATIS!

Conclusie

In dit essay hebben we veel besproken.

We spraken over de beperkingen van het gebruik van alleen-platformgegevens (alleen de zoekconsole gebruiken om de prestaties te zien).

Hoe verschillende gegevensbronnen te verbinden met hetzelfde data studio blad.

Hoe u een goed overzicht geeft van SEO-gezondheid.

En hoe u diepduikende pagina’s instelt op uw focuszoekwoorden.

Wat we niet hebben behandeld, was het ontwerp en de lay-out van uw rapporten. Omdat dat aan jou is. Je hebt nu de tools.

Bron: Rupert Brenninkmeijer

Geef een reactie