Wat is Growth Hacking en waarom is dit zo belangrijk

Wat is nu precies Growth Hacking?

 

Online marketing, Lean, Argile, scrum, je ziet door de bomen het bos niet meer en nu is er weer een term of beter gezegd een mindset bijgekomen growth hacking maar wat is dit nu precies en wat kan je er als bedrijf nu precies mee. In dit artikel neem ik je mee in de wereld van growth hacking en waarom je er als bedrijf vandaag nog mee moet starten.

De term growth hacking is in 2010 in het leven geroepen door Sean Ellis Founder and Chief Evangelist van GrowthHackers (VP Marketing Dropbox & Eventbrite) en is ontstaan vanuit de wereld van de startups. In tegenstelling tot grote bedrijven (die al enkele jaren bezig zijn) hebben nieuwe bedrijven en startups vaak weinig tot niets te besteden. Hierdoor worden Online marketeers gedwongen om creatiever en out of the box te gaan denken development, social media, website optimalisatie, klantenservice, productdesign etc. Sean Ellis werkte bij zo’n startup Dropbox. Hij vond zichzelf namelijk geen marketeer maar een Growth Hacker.

Om de term growth hacker te begrijpen begint bij het uitleggen van de term hacker wat gelijk alweer een beetje eng klinkt bij sommige mensen. Dat zijn toch van die mannetjes die op de zaterdag avond proberen in te breken op je computer is wat je vaak hoort. Growth Hacking is net iets anders en de benadering is legaal duh. Bij het hacken gaat het om het behalen van bepaalde doelen, op niet reguliere of voorgeschreven manieren. En dat is precies wat een growth hacker ook doet: zorgen dat een onderneming exponentieel groeit door het uitvoeren van snelle experimenten. Hoe? Dat lees je hieronder in deze blog.

Gimme Power

Als growth hacker dien je over een zeer krachtige skill-set te beschikken. Normaliter zijn growth hackers gespecialiseerd in 2 of 3 vaardigheden (bijvoorbeeld conversie optimalisatie, Seo of search engine advertising). Maar belangrijk is dat ze wel uitgebreide kennis hebben van alle onderstaande marketingactiviteiten, want 20% van alle kennis levert 80% van de output op.

Growth mindset

Growth hacking is een manier van denken, maar ook een manier van aanpakken. Het is zowel strategie, missie en visie. Naast de skillset heeft een growth hacker uitgebreide kennis van marketing, is creatief, heeft uitgebreide technische vaardigheden, kan gedrag beïnvloeden d.m.v. psychologische beïnvloedingsprincipes Lees de boeken van BJ Fogg en Robert Cialdini en weet aannames te testen. Een slimme combinatie welke inzetbaar is voor ieder type bedrijf.

 

Mindset

 

Hack als een piraat Aarrr!

Marketing gaat altijd over het aanspreken van bestaande en potentiële klanten op hun actuele informatiebehoeften binnen de customer journey Bij growth hacking gaat het daarbij vooral om een juiste mindset. Een mindset bestaande uit een iteratief proces van experimenteren, evalueren, reflecteren & optimaliseren. En dat in een snel tempo. Is het meetbaar? Dan kun je het optimaliseren!

Klanten binnenhalen met Google Ads of Seo is dus al niet meer voldoende. Daar begint het pas. Het gaat erom dat je klanten enthousiast worden en dat je hen inpalmt met je product of dienst. Attract, Convert, Close, Delight. Speel in op hun problemen vragen en behoeftes. En zorg ervoor dat ze promotor worden van jouw merk.

Structuur en een goede strategie zijn extreem belangrijk voor een succesvolle groei. Growth hackers zijn dol op creatieve tegendraadse acties en werken vrijwel altijd met de onderstaande pirate metrics (de ‘AARRR funnel’) van Dave Mcclure:  Awereness, AcquisitionActivationRetentionReferral & Revenu

 

pirate metrics AARRR funnel’

Gebruik deze funnel als houvast binnen al je marketingactiviteiten. Je wilt weten waar potentiële gebruikers afvallen. Daarna begin het onderstaande optimalisatie proces.

 

 

OMTM

 

Wikipedia omschrijft growth hacking dan ook als een proces van snel op elkaar volgende experimenten die een scala van marketingkanalen gebruikt om de meest effectieve manier te vinden om bedrijven te laten groeien. Door nieuwe ideeën direct te testen en daarmee te experimenteren, creëer je een ideale doelgerichte strategie. Test altijd je aannames.

 

Losers wait!

Stilstaan is not an option. Verkrijg inzichten en handel niet alleen vanuit een eigen overtuiging. Wees niet bang om te experimenteren en ga gelijk testen. Wil je een webshop beginnen? Test fast fix later. Lanceer direct een basic webshop, vraag kopers naar hun mening over het product en blijf alles meten. Blijf optimaliseren en blijf altijd kritisch naar jezelf en je product of dienst kijken.

Succes cases

Online marketing verandert altijd en marketeers moeten daarin mee. Growth hacking is een uitgebreide vorm van online marketing. Het is een nieuwe periode waarin de scheidingslijnen tussen data, creativiteit, en marketing zijn verdwenen. Een periode waarin aannames dooddoeners zijn. Een periode van kleine experimenten en het continue testen van lopende campagnes en advertenties.

“Sustainable growth comes from understanding your best customers and how to find and acquire more of them” – Sean Ellis

Hotmail  Hotmail wist in zijn startup fase slechts enkele honderden gebruikers te bereiken. Totdat een investeerder onderaan de mail een footer toevoegde met “PS: I love you, get your free email at Hotmail.”  Dit verspreidde zich als een olievlek onder de gebruikers, iedere gebruiker maakte plotseling reclame voor de email service. Het gevolg; exponentiële groei.

Airbnb  Een andere bekende growthhacking-truc komt van Airbnb. Een geautomatiseerd systeem postte dagelijks alle huizen van Airbnb op een ander bekend platform; Craigslist. Door deze geplaatste posts met een link naar Airbnb te voorzien, kon de website meeliften op de enorme hoeveelheid gebruikers van Craigslist.

Dropbox  Een meer recenter voorbeeld is het referralprogramma van Dropbox. Ze kwamen erachter dat ze met reguliere reclame te veel kosten maakten en hiermee te weinig mensen bereikten. Dropbox maakte het daarom extreem eenvoudig om een link te delen met vrienden, wanneer die vrienden ook gebruik gingen maken de service kon er 1GB aan opslag worden verkregen. De kosten hiervoor lagen (en liggen) vele malen lager dan de bestaande advertentie kanalen.

 

G mail Dropbox

Bovenstaande bedrijven hebben optimaal gebruik gemaakt van OPN’s (other people’s networks). En hebben andere personen of bedrijven slim ingezet om hun bedrijf te laten groeien. Ook werden deze slimme strategieën opgezet door online marketeers met diverse vaardigheden zoals programmeren, creatieve marketing en door snel te experimenteren en a/b-testen in te zetten, creëren ze een kunstmatige viraliteit.

Waarom je als bedrijf vandaag moet beginnen met growth hacking.

 

· Bedrijven en producten hebben niet de middelen om onbeperkt te blijven groeien

· Traditionele marketingkanalen zijn vaak duur en verzadigd

· Nieuwe kanalen schieten als paddenstoelen uit de grond en growth hackers zijn de eerste     die ze testen

· Een growth hacker weet dat distributie belangrijker is dan het perfecte product

· Het gaat growth hackers voornamelijk om de return on investment

Houd je ROI goed in de gaten en probeer zo snel mogelijk vast te stellen wat wel werkt en wat niet. Growth Hacking draait volledig om snelle experimenten, data-analyse en product aanpassingen. Deze manier van denken is wat een growth hacker onderscheidt van een digitale marketeer.

Of je nu gelooft dat Growth Hacking het marketing 2.0 is of niet: de praktijk zal het uitwijzen, zoals ik graag zeg. Kijk om je heen! Alle grote jongens (Facebook, Dropbox, PayPal, Google, Uber, enz.) hebben inmiddels speciale growth teams. Waarom zou dat nou zijn?

Conclusie de marketeer van de toekomst is een Growth Hacker.

 

Bronnen: Google Sprout Growth Tribe.

Geef een reactie