E-mailmarketing is nog steeds een van de belangrijkste bronnen voor het verkrijgen van kwalitatieve leads. Het is namelijk een stuk effectiever dan social media en SEO. Dit maakt e-mailmarketing een essentieel onderdeel van een marketingstrategie. In dit artikel laat ik je aan de hand van 5 inspirerende voorbeelden van grote merken zien hoe je het kunt inzetten.
Het is niet zo gek dat e-mailmarketing zo populair is. Het is eigenlijk niet anders dan een nieuwe vorm van direct marketing en dit was lange tijd een van de meest effectieve vormen van marketing.
Beginnen met e-mailmarketing lijkt aan het begin wellicht was lastig, maar wanneer je het op de juiste manier inzet, kan het grote positieve gevolgen hebben voor jouw bedrijf. Dit blijkt uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2021. Hendrik Westerhuis deelt in zijn artikel hierover dat gemiddeld 70% van de Nederlanders het gebruik van e-mail prettig vindt. Slechts 4% vindt e-mail ouderwets.
Bepaal je doelen
Er zijn een aantal verschillende typen e-mailmarketingcampagnes. Dit komt doordat elke e-mailmarketingcampagne een eigen doel heeft. Dat kan het verkrijgen van nieuwe websitebezoekers zijn, maar ook het sturen op aankopen.
Het is belangrijk altijd eerst het doel van je emailmarketingcampagne te bepalen. Hoe doe je dat? Hieronder bespreek ik vier verschillende doelen die je met jouw e-mailmarketingcampagne kunt hebben.
1. Verkeer genereren
Een van de grootste voordelen van e-mailmarketing is dat ontvangers kunnen doorklikken naar pagina’s op jouw website of webshop. Dit stimuleert niet alleen jouw verwijzingsverkeer, maar ook de bezoekers die al interesse hebben getoond in jouw bedrijf. De kans dat ze actie ondernemen zodra ze op jouw website zijn beland, neemt daarmee toe.
In het algemeen is e-mail een effectief promotiekanaal voor de hoogwaardige inhoud die jij voor jouw website creëert. Het kan je bijvoorbeeld helpen om het juiste verkeer naar jouw productpagina’s, blogberichten of webpagina’s te leiden en het aantal conversies te verhogen. Het is daarom handig om bijvoorbeeld exit intent pop-ups te gebruiken om bezoekers op je mailinglijst te krijgen. Zo kun je in de toekomst met jouw bezoekers in contact blijven.
2. Bewustwording creëren
Niet iedereen die zich inschrijft op jouw e-maillijst is klaar om direct een aankoop te doen. Sommige bezoekers willen namelijk eerst meer informatie over een product of dienst hebben, voordat ze overgaan op een aankoop.
In dit geval kun je een e-mailmarketingcampagne opzetten om bezoekers van de juiste informatie te voorzien en zo bewustwording te creëren. Omdat deze bezoekers vervolgens een band met jou en jouw bedrijf krijgen, zullen ze ook eerder geneigd zijn om een aankoop te doen.
3. Sturen op aankopen
Dat brengt ons dan ook direct bij het volgende punt. Want een ander belangrijk type e-mailmarketingcampagne stuurt op het verkopen van jouw producten of diensten. De mails binnen deze campagne zijn meer gericht op mensen die al een aankoopintentie hebben. Van al deze type e-mailcampagnes zijn de klanten in deze campagne het verst in het aankoopproces. Hier kun je dus het meest effectief geld verdienen. De e-mails in deze campagne bevatten vaak woorden als “Bestel hier”, “Koop hier” of “Pre-order hier”.
4. Inkomsten genereren
Het laatste type e-mailmarketingcampagne is het type dat daadwerkelijk inkomsten genereert. Deze zijn vaak bedoeld voor upsells aan bestaande klanten.
Erg veel webshops maken bijvoorbeeld gebruik van een ‘abondoned cart-campagne’. Deze campagne stuurt automatisch een mail wanneer een klant producten in zijn of haar winkelwagen heeft gestopt, maar vervolgens het bestelproces niet heeft afgerond. Wat je hiervoor natuurlijk wel nodig hebt, is een e-mailadres. Als bezoekers een account hebben en zijn ingelogd, werkt dit dus perfect. Je kunt ook inhaken op het e-mailadresveld tijdens het afronden van een bestelling. Wanneer ze het proces vervolgens niet afronden ontvangen ze de mail.
Natuurlijk kun je ook jouw website verbeteren om het conversiepercentage tijdens het bestelproces te verhogen. Denk in dit geval aan het sneller maken van je website.
Voor deze doelen haalde ik inspiratie uit dit artikel op Hubspot
5 inspirerende voorbeelden van e-mailmarketing
Zelf heb je vast ook een e-mailadres, of meerdere, waar je nieuwsbrieven of marketing-e-mails op ontvangt. Wat doe je zelf in het geval dat je een nietszeggende of onverwachte e-mail ontvangt, of eentje waarvan het onderwerp helemaal niet klopte? Die is waarschijnlijk in de prullenbak beland, toch?
Een e-mailmarketingstrategie is alleen effectief als die met zijn tijd meegaat. Dus zorg ervoor dat je e-mails verstuurt die voor jouw ontvangers echt de moeite waard zijn. Wanneer je dit niet doet, zullen veel leden zich namelijk uitschrijven. Wellicht helpen onderstaande voorbeelden je op weg.
#1 Netflix
Meer dan de helft van de huishoudens in de VS is geabonneerd op meerdere streaming-kanalen. Denk bijvoorbeeld aan de streamingdiensten Netflix, Disney+ en Amazon Prime. Nu al deze platformen om onze aandacht vragen, zijn bedrijven als Netflix doelgerichter geworden met hun e-mails.
Netflix heeft hier erg goed op ingespeeld door een nieuwe campagne op te zetten. De leden op de e-maillijst kregen namelijk een persoonlijke mail met een lijst van nieuwe series en films op het platform. Dit waren niet zomaar willekeurige films, maar er werden films gekozen op basis van het kijkgedrag van de klant. Om de mail specialer te maken, werd er gebruik gemaakt van afbeeldingen met pakkende call-to-actions.
Wat deze campagne zo’n succes maakte, is dat ze via de e-mail hun gebruikers verleiden om de trailer van de nieuwe film of serie te bekijken.
De CTA’s in deze e-mail verleiden de gebruiker om te stoppen met wat hij aan het doen is en naar Netflix te gaan om de nieuwe films en series te bekijken.
#2 Flitsmeister
Iedereen kent de app Flitsmeister wel en veel gebruikers zullen door deze app meerdere verkeersboetes ontlopen zijn. Flitsmeister is namelijk een van de meest gebruikte apps voor het navigeren en melden van flitspalen, trajectcontroles en ga zo maar door.
Flitsmeister maakt uiteraard ook gebruik van e-mailmarketing, op een erg prettige manier vind ik persoonlijk. Aan de mailtjes zie je duidelijk dat ze afkomstig zijn van een bedrijf, maar toch heb ik nog nooit de behoefte gehad om mij uit te schrijven en dat heb ik bij veel andere bedrijven wel.
Dat komt vooral door de schrijftstijl. Zo word je bijvoorbeeld aangesproken met “Hey FM’er!”. Veel van de mailtjes hebben het genereren van inkomsten als doel, maar doordat ze via hun e-mail een community proberen te bouwen, heb je minder snel de behoefte op de afmeld-optie te klikken.
#3 RunKeeper
Een ander voorbeeld van een goede en inspirerende e-mailmarketingcampagne is die van RunKeeper. RunKeeper is een GPS-app die je kunt gebruiken om jouw progressie van het hardlopen bij te houden. Ze maken gebruik van verschillende e-mailmarketingcampagnes, maar ze sprong er toch wel heel erg uit.
RunKeeper zet hun e-mailmarketing namelijk in om op een vriendelijke manier een informatieve mail te versturen om verloren klanten opnieuw te bereiken. Dit doen ze door nieuwe functionaliteiten en veranderingen binnen de app te benoemen. Door de copywriting in de mail proberen ze de ex-gebruiker over te halen om RunKeeper nog een kans te geven.
Dat de campagne goed werkt blijkt maar weer, want tot op de dag van vandaag draait deze campagne nog steeds. Door de persoonlijke schrijfstijl vinden mensen de mails van RunKeeper erg prettig. Kleine toevoegingen zoals de begroeting met “Hey friend” en de “You rock”-afsluiting maken de inhoud persoonlijk en minder agressief.
#4 Plein.nl
Binnen Nederland is Plein.nl een erg bekende webshop als je zoekt naar producten op het gebied van verzorging, huishouden en gezondheid. Zelf plaats ik hier regelmatig een bestelling en dat betekent dat ik ook met enige regelmaat een mailtje van Plein.nl ontvang.
Aan de mailtjes van Plein.nl kun je net als bij die van Flitsmeister zien dat ze afkomstig zijn van een bedrijf. Vaak lees je dat dit juist nadelig is, maar blijkbaar zijn daar enkele uitzonderingen voor. Plein.nl is bijvoorbeeld een webshop die erg goed inzet op de abondened cart-e-mail.
Ook ontvang je een mailtje wanneer je waarschijnlijk bijna door je producten heen bent. Ze gebruiken als onderwerp bijvoorbeeld: “Tim, heb je nog voldoende voorraad?” In het mailtje zelf staat vervolgens een call-to-action naar het product dat je eerder hebt besteld. Deze mailtjes werken zo goed, omdat ze met je meedenken. Ik denk namelijk regelmatig na zo’n mail: “Oh ja klopt, dat moet ik nog bestellen”.
#5 Steve Toth SEO notebook
Wanneer je actief bent in de online marketingwereld en veel bezig bent met SEO, heb je Steve Toth wellicht wel eens voorbij zien komen op LinkedIn. Hij post namelijk regelmatig zeer interessante berichten.
Ook heeft hij een e-mailmarketinglijst opgebouwd waar hij wekelijks een mailing naartoe stuurt. De onderwerpen zijn erg wisselend, maar hebben wel allemaal verband met SEO of online marketing breed.
De reden dat de campagne van Steve Toth zo goed werkt is eigenlijk erg simpel. Hij houdt zijn mails erg persoonlijk en creëert via zijn LinkedIn-berichten een gevoel dat je zijn mails echt niet wil missen. Zelf kijk ik daarom elke week uit naar een mail van Steve!
Tips voor een goede e-mailmarketing campagne
Bovenstaande e-mailmarketingcampagnes kun je gebruiken voor inspiratie voor jouw eigen campagnes. Maar er zijn nog een groot aantal andere zaken waar je rekening mee wil houden bij het opzetten van een goede campagne.
Denk bijvoorbeeld aan de volgende punten:
- Wees eerlijk: verzamel je leads via een landingspagina? Vermeld dan netjes hoe vaak ze een e-mail van jou kunnen verwachten. Vervolgens is het ook belangrijk om je hier ook echt aan te houden.
- Maak de mail persoonlijk: mensen vinden het fijner om in contact te staan met andere mensen dan met bedrijven. Maak je e-mailcampagne daarom ook persoonlijk. Je ziet dit bijvoorbeeld goed terug bij Plein.nl, maar ook Flitsmeister waar ze jou onderdeel maken van hun community.
- Bekijk de data: voor een goede campagne is data super belangrijk. Gebruik de data ook, zodra je deze hebt. Test bijvoorbeeld welke tijden het beste werken voor je mailings en wat de open rates zijn.
- Speel in op de fase waarin jouw doelgroepen of klanten zich bevinden: zoals ik aan het begin van dit artikel al aangaf, wil je inspelen op de juiste fase. Het heeft geen zin om een verkoopmail te sturen naar een klant die juist vraagt om informatie.
Nu is het jouw beurt
E-mailmarketing is een fantastische manier om leads te verzamelen die organisch of via ads op jouw website of webshop zijn beland. Via e-mailmarketingcampagnes kun jij vervolgens met jouw klanten in contact blijven om ze zo uiteindelijk naar een aankoop te begeleiden.
Wat je wel moet bedenken is dat je jouw campagnes moet afstemmen op de juiste fase waarin een klant zich bevindt. Het is dan ook niet verstandig om mails met koopintentie te sturen naar net nieuwe leads. Dit zal het aantal uitschrijvingen namelijk verhogen.
Verzamel jij leads via een landingspagina voor bijvoorbeeld het downloaden van een gratis weggever? Dan kun je ook hier al gebruik maken van A/B testen om zo het aantal conversies te verhogen!
Bron: Frankwatching