Project Magi helpt zoekers bij het voltooien van transacties en het opnemen van zoekadvertenties op de pagina.
Google is bezig met het bouwen van een “geheel nieuwe zoekmachine”, aangedreven door zijn nieuwe AI-technologie, terwijl het tegelijkertijd werkt aan het toevoegen van nieuwe op AI gebaseerde functies aan zijn huidige zoekmachine onder de projectnaam Magi. “De nieuwe zoekmachine zou gebruikers een veel persoonlijkere ervaring bieden dan de huidige service van het bedrijf, waarbij wordt geprobeerd te anticiperen op de behoeften van gebruikers”, meldt de NY Times .
Nieuwe Google-zoekmachine
Google heeft een team van ontwerpers, ingenieurs en leidinggevenden belast met het bouwen van deze nieuwe zoekmachine die “nieuwe AI-technologie in telefoons en huizen over de hele wereld zou kunnen plaatsen”, aldus het rapport.
De nieuwe Google-zoekmachine bevindt zich nog in de kinderschoenen en er is geen tijdlijn voor wanneer deze zal worden vrijgegeven. Maar deze nieuwe poging toont wel “de ambities van Google aan om de zoekervaring opnieuw uit te vinden”.
De nieuwe zoekmachine zou “leren wat gebruikers willen weten op basis van wat ze zoeken.” Bovendien zou het “lijsten bieden met vooraf geselecteerde opties voor te kopen objecten, informatie om te onderzoeken en andere informatie.” Tegelijkertijd meer gemoedelijk zijn, zoals praten met een persoon. In eerdere rapporten heeft Google het over grote veranderingen in Google Zoeken .
In 2009 probeerde Google de zoekresultaten sterk te personaliseren , waarbij eigenlijk werd gezegd dat alle zoekresultaten voor alle gebruikers werden gepersonaliseerd. Maar een decennium later gaf Google toe dat personalisatie weinig voordeel bood aan zoekers . Personalisatie bij het zoeken was zeer beperkt en werd grotendeels teruggetrokken, afgezien van onmiddellijke eerdere zoekopdrachten en enige lokalisatie op basis van de locatie van de gebruiker. Dat was misschien een privacyspel , maar we bevinden ons nu in een wereld waarin Google nu lijkt alsof het mogelijk marktaandeel kan verliezen aan Microsoft Bing en andere spelers.
Project Magie
Terwijl Google werkt aan een geheel nieuwe zoekmachine, werkt een team van meer dan 160 Googlers fulltime aan het toevoegen van nieuwe functies aan het bestaande Google Zoeken. Dit project krijgt volgens deze rapporten de codenaam Magi en kan al volgende maand worden vrijgegeven aan een subgroep van gebruikers.
Met Magi zouden zoekers volgens het rapport transacties kunnen voltooien, zoals het kopen van schoenen of het boeken van vluchten. Hierdoor zouden zoekers financiële transacties kunnen voltooien, terwijl ze nog steeds de bestaande zoekadvertenties bevatten waarop Google Zoeken tegenwoordig enorme winst maakt.
Door deze wijzigingen kunnen zoekers vragen beantwoorden over “softwarecodering en code schrijven op basis van het verzoek van een gebruiker”. “Google mag volgens een document een advertentie plaatsen onder de computercodeantwoorden”, voegde het rapport eraan toe.
Andere Google-projecten
Google werkt ook aan andere inspanningen, waaronder:
- De kaarttechnologie van Google Earth met behulp van AI en zoeken naar muziek via een gesprek met een chatbot.
- GIFI zou AI gebruiken om afbeeldingen te genereren in Google Image-resultaten.
- Tivoli Tutor, zou gebruikers een nieuwe taal leren door middel van AI-tekstgesprekken met een open einde.
- Met Searchalong kunnen gebruikers een chatbot vragen stellen terwijl ze op internet surfen via de Chrome-browser van Google.
Lara Levin, een woordvoerster van Google, zei tegen de New York Times dat “niet elk brainstormdeck of productidee leidt tot een lancering, maar zoals we al eerder hebben gezegd, we zijn enthousiast over het introduceren van nieuwe AI-aangedreven functies voor zoeken, en zal binnenkort meer details delen.”
Lara Levin van Google nam ook contact met ons op met de volgende verklaring: “We brengen al jaren AI naar Google Zoeken om niet alleen de kwaliteit van onze resultaten drastisch te verbeteren, maar ook geheel nieuwe manieren van zoeken te introduceren, zoals Lens en meervoudig zoeken. We hebben dit gedaan op een verantwoorde en behulpzame manier die de lat hoog houdt die we stellen voor het leveren van kwaliteitsinformatie. Niet elk brainstormdeck of productidee leidt tot een lancering, maar zoals we al eerder hebben gezegd, zijn we enthousiast over het introduceren van nieuwe AI-aangedreven functies voor Zoeken, en we zullen binnenkort meer details delen.”
Waarom het ons kan schelen
Het was interessant om te zien hoe snel Google verandert en reageert op OpenAI en Microsoft. Zoeken verandert ongelooflijk snel en het zal de komende maanden fascinerend zijn om te zien hoe zoekadvertenties, SEO en andere vormen van marketing daarmee veranderen.