TikTok lanceert nieuwe app voor het delen van afbeeldingen genaamd Whee

TikTok probeert nog een app uit in een poging de interactiemogelijkheden te vergroten en in te spelen op bredere gebruikstrends.

Het nieuwste app-experiment van TikTok heet Whee , een Instagram-achtige feed met afbeeldingen, ontworpen om alleen met vrienden te delen.

Whee

Zoals uitgelegd door TikTok :

“ Whee is een nieuwe sociale app die is gemaakt om je in contact te houden met je beste vrienden via de spontane momenten van het leven. Maak en deel echte foto’s die alleen je vrienden kunnen zien, zodat je je meest authentieke zelf kunt zijn. Whee is de beste plek voor beste vrienden om levensmomenten te delen. ”

Maar wacht even, heeft TikTok niet al een op stilstaande beelden gebaseerde app uitgebracht?

Ja, ja dat deed het.

In april lanceerde TikTok een aparte app genaamd Notes , wat ook een app is om foto’s te delen.

TikTok-notities

Die app lijkt ook op Instagram, al lijkt hij nog meer op TikToks andere aparte app Lemon8 die hij vorig jaar lanceerde .

Citroen8

Lemon8 is specifieker gericht op producten en promoties, dus de use case is niet hetzelfde als Whee en Notes.

Wat maakt Whee en Notes anders en waarom is TikTok zo gefocust op het faciliteren van het delen van afbeeldingen, naast hun belangrijkste app voor korte video’s?

Wat het verschil betreft, lijkt Whee zich alleen te richten op het delen van berichten met vrienden, terwijl Notes een app is voor een breder publiek.

Notes wordt in de App Store beschreven als:

“ TikTok Notes is een lifestyleplatform dat informatieve fototekstinhoud biedt over het leven van mensen, waar je individuen hun reistips, dagelijkse recepten en meer kunt zien delen.”

Het is dus meer een IG-achtig openbaar deelplatform voor visuele inhoud, in tegenstelling tot ingesloten delen.

Wat betreft de vraag waarom afbeeldingen worden gebruikt, kan ik zeggen dat dit waarschijnlijk te maken heeft met trends op de Chinese markt.

Het door Tencent gesteunde Xiaohongshu , een andere Instagram-kloon, heeft de laatste tijd een grote opkomst gezien op de Chinese markt, die zich ook heeft uitgebreid naar e-commerce-mogelijkheden.

Blijkbaar hoopt TikTok hetzelfde te repliceren met Notes op de westerse markten, terwijl Whee zou neigen naar meer privé delen en gebruikers misschien meer manieren zou bieden om afbeeldingen van producten te delen, wat verder onderzoeksinzicht zou bieden voor de targeting van TikTok-advertenties?

Ik weet het niet, maar TikTok richt zich vooral op e-commerce en het lijkt erop dat het op de een of andere manier daaraan gekoppeld moet worden.

Hoe dan ook, het lijkt een vreemde lancering, vooral als je bedenkt dat mensen dit soort activiteiten toch al vooral via Instagram of Snapchat uitvoeren.

Maar TikTok probeert het toch uit, en het zal interessant zijn om te zien of en hoe ze gebruikers naar de nieuwe visuele app zullen lokken.