Google voegt AI-inzichten toe aan Google Analytics
Google introduceert een aantal nieuwe, op AI gebaseerde elementen in Google Analytics , zodat marketeers beter geïnformeerde beslissingen kunnen nemen en kunnen inspelen op belangrijke kansen zodra deze zich voordoen.
De nieuwe updates maken deel uit van Google Analytics 4 , dat de afgelopen jaren in ontwikkeling is geweest, en binnenkort de enige optie zal zijn, omdat Google debestaande standaard- en 360-analysetools uitfaseert. Als u nog geen upgrade naar Analytics 4 heeft uitgevoerd, wilt u dit binnenkort doen (oudere versies worden op 1 juli 2024 stopgezet). Als u dat wel heeft gedaan, heeft u binnenkort toegang tot deze nieuwe functies.
Allereerst rolt Google nieuwe gegenereerde inzichten uit. Dit zijn door AI aangestuurde notities die belangrijke datagebeurtenissen benadrukken.
De bedoeling hier is om vereenvoudigde, duidelijke taaluitleg te geven over de mogelijkheden binnen uw gegevens, zodat u op de hoogte blijft van elk element.
Volgens Google :
“Stel je voor dat je ‘Aankoop’-evenementen zich op een reeks afzonderlijke datums afspelen. Onze AI-engine verwerkt de talloze combinaties van dimensies en statistieken om proactief de punten met elkaar te verbinden en uit te leggen waarom deze pieken optreden. Deze inzichten worden op een natuurlijke, gemakkelijk te begrijpen manier geschreven, bijna zoals een collega de belangrijkste punten voor u samenvat. ”
Het gebruikt dus conversatie-AI om belangrijke gegevensnotities beter samen te vatten, wat u al dan niet kan helpen de redenen voor eventuele schommelingen te identificeren.
Google voegt ook geaggregeerde vertoningen toe van gekoppelde Campaign Manager 360-accounts, waardoor u meer inzicht krijgt in de campagneprestaties in de hele trechter.
“Bovendien maken we het makkelijker om niet-Google campagnegegevens in Analytics te tonen door verbeteringen in de import van kostengegevens. Door uw Pinterest-, Reddit- en Snap-advertentieaccounts rechtstreeks vanuit uw Analytics-property te koppelen, ziet u automatisch niet-Google campagnegegevens in uw cross-channel prestatierapport. Deze worden gekoppeld aan Analytics-verkeersbrondimensies met statistieken zoals ‘advertentiekosten’, ‘advertentieklikken’ en ‘advertentievertoningen’.
Google is ook bezig met het uitrollen van cross-channel budgettering, waaronder een prognoserapport om het mediatempo bij te houden, evenals verwachte prestaties ten opzichte van een doeldoel, terwijl het ook van plan is ondersteuning te implementeren voor enkele van de Chrome Privacy Sandbox API’s , waardoor meer manieren worden geboden om campagneprestaties te meten zonder cookies van derden.
Met andere woorden: Google is ook bezig om meer van zijn post-cookie-meetinstrumenten te integreren in Analytics. Dit zal meer inzicht bieden in lijn met de veranderende ontwikkelingen op het gebied van gegevensprivacy, wat uiteindelijk zal leiden tot de volledige uitfasering van cookietracking.
Het is echter moeilijk in te schatten wanneer het bijhouden van cookies precies zal verdwijnen, omdat Google de einddatum van de cookies blijft verschuiven om verstoring van de sector tot een minimum te beperken. In april heeft Google de beëindiging van cookies van derden voor de derde keer uitgesteld om te voldoen aan de eisen van de Britse Competition and Markets Authority (CMA), die verschillende zorgen heeft geuit over de gevolgen van deze maatregel voor de bredere digitale marketing. industrie en de concurrenten van Google op dit gebied.
Maar op een bepaald moment is het volgen van cookies aan het verdwijnen, en als dat gebeurt, zal Google Analytics idealiter over maatregelen beschikken, samen met AI-tools, om mogelijk meer kansen dan ooit te helpen identificeren, ondanks het verminderde inzicht in de gegevens.
Het is het vermelden waard en het overwegen waard binnen uw planning, aangezien deze nieuwe waarschuwingen mogelijk een belangrijk nieuw element aan uw planning toevoegen.