call-to-action 8 tips en ideeën

 Hoe maak je een goede all-to-action

Een CTA is het belangrijkste element in de meeste marketingboodschappen. Of u nu wilt dat mensen een bestelling plaatsen, een afspraak maken of zich abonneren op uw e-mail, CTA’s zijn de laatste stap om dit mogelijk te maken.

call-to-action - voorbeeld CTA van Duedil

Kijk eens naar die blauwe call-to-action-knop die ons vertelt wat we vervolgens moeten doen.

Maar hoe schrijf je een goede call to action?

In deze handleiding laten we u zien hoe u het type CTA’s kunt maken dat van het scherm springt en mensen datgene laat doen wat u echt wilt dat ze doen. Misschien krijg je niet direct een miljoen dollar, maar met je nieuwe CTA’s in de aanslag genereer je veel meer omzet. En dat is bijna net zo goed.

Inhoudsopgave

Wat is een call-to-action in marketing?

In marketing is een call-to-action , of CTA, een woord of zin die uw doelgroep vertelt wat ze vervolgens moeten doen. Het kunnen gewone teksten zijn, maar het zijn vaak klikbare links in tekst of op een CTA-knop .

call to action - screenshot van een landingspagina van merk Bark Bright

U kunt CTA’s in vrijwel elk type marketingbericht gebruiken. In feite kan een klant verschillende CTA’s zien terwijl hij van een onbewuste prospect naar een terugkerende koper gaat.

Iemand kan bijvoorbeeld op de knop ‘Meer informatie’ op uw Facebook-advertentie klikken, vervolgens op de knop ‘Nu abonneren’ op uw landingspagina klikken en vervolgens op de CTA-knop ‘Nu kopen’ in uw nieuwsbrief klikken.

🚨 Saaie CTA’s volstaan ​​niet. Download deze gratis gids met de 36 beste call-to-action-zinnen ooit en begin met het gebruiken van conversieverhogende CTA’s.

Voordelen van een goede call-to-action

Een call-to-action is een wegwijzer die mensen op weg helpt om klant te worden. Het helpt om potentiële klanten in de richting van dat doel te houden, zodat ze niet afdwalen en afgeleid raken.

Deze voorbeelden laten de invloed zien van een geweldige call-to-action:

  • E-mails met één enkele CTA verhoogden het aantal klikken met 371% en de omzet met 1617%.
  • CTA’s op een landingspagina verhoogden het aantal klikken met 80% .
  • Door goed geplaatste CTA’s toe te voegen, steeg de omzet uit blogposts met 83% .

Laten we eens kijken hoe we dit soort onweerstaanbare CTA’s kunnen maken.

Hoe schrijf je een goede call to action?

Een goede call-to-action zal de aandacht trekken en het moeilijk maken om de volgende stap te zetten in advertenties, e-mails, landingspagina’s en meer. Lees verder om te leren hoe u CTA’s schrijft die conversies genereren, waar ze zich ook bevinden (zie wat we daar hebben gedaan?).

1. Gebruik een krachtig werkwoord om uw CTA te starten

Je hebt niet veel ruimte om je punt duidelijk te maken. Niet treuzelen of treuzelen. Laat uw publiek precies weten wat u wilt dat ze doen door elke CTA-knop te leiden met een actiewerkwoord.

call-to-action - screenshot van een call-to-action-pagina waarop gratis geschenken worden gepromoot

Er zijn verschillende actiewerkwoorden, afhankelijk van het type bedrijf dat u runt en wat u wilt dat uw klant doet. Hier zijn een paar ideeën:

  • Voor een e-commercewebsite: begin uw CTA met woorden als ‘kopen’, ‘winkelen’ of ‘bestellen’
  • Als u een nieuwsbrief of inhoud promoot: begin uw CTA met woorden als ‘downloaden’ of ‘abonneren’
  • Voor een servicegericht bedrijf: probeer CTA’s die beginnen met ‘bel nu’ of ‘boek uw afspraak’.

Wat je niet wilt, is simpelweg zeggen dat er iets bestaat. ‘Onze nieuwste mode is beschikbaar’ zal mensen niet tot actie aanzetten, terwijl ‘klik hier voor de nieuwste trends’ kinetisch aanvoelt en uw klikfrequentie waarschijnlijk zal verbeteren .

2. Gebruik woorden die emotie of enthousiasme uitlokken

Als u meer klikken en conversies wilt, moet u een krachtige reactie van uw publiek uitlokken. Een enthousiaste CTA die gebruik maakt van emotionele copywriting is precies wat je nodig hebt om het voor elkaar te krijgen.

call to action - screenshot van een landingspagina van het merk Done Done

Stel dat iemand een reis met zijn gezin wil boeken. Ze komen een CTA tegen zoals “plan vandaag nog uw droomvakantie!” Dat zal ze hyped maken en nadenken over hoe hun droomvakantie eruit ziet. Ze klikken gretig op de link in uw advertentie.

Enkele andere manieren waarop uw CTA’s emoties kunnen aanboren zijn :

  • Het verminderen van risico’s en onzekerheid
  • Vertrouwen opbouwen
  • Het creëren van urgentie
  • Communicatiewaarde

Vergeet de interpunctie niet. Voeg een uitroepteken toe aan het einde van je CTA om de opwinding maximaal te maken. Het zal je CTA laten knallen en het een beetje extra kick geven.

3. Geef je publiek een reden om in actie te komen

Met andere woorden: vertel mensen wat het hen oplevert als ze klikken. Zal het hen helpen hun werk beter te doen, af te vallen of geld te besparen? Dit zal sterk aansluiten bij uw waardepropositie, of uniek verkoopargument (USP). Uw USP is misschien wel een van de belangrijkste onderdelen bij het verwerven van nieuwe leads, dus het creëren van een mooie USP/CTA-mash-up is een geweldige manier om het aantal klikken te vergroten.

call-to-action - screenshot van landingspagina met CTA van merkschuifregelaar

Een goed voorbeeld van een call-to-action zou zoiets zijn als “bel ons om vandaag nog te beginnen met geld besparen!” U heeft niet alleen aangegeven welke actie de gebruiker moet ondernemen (bel vandaag nog), maar u heeft hem ook een reden gegeven waarom hij die actie zou moeten ondernemen (geld besparen).

4. Profiteer van FOMO

Dit is eigenlijk een van mijn favoriete tactieken als het gaat om een ​​succesvolle CTA. De angst om iets te missen, ook wel bekend als FOMO , is een uiterst effectieve motivator. Als mensen denken dat ze een kans mislopen die zich misschien niet meer voordoet, zullen ze heel snel op de kar springen.

Een van de beste toepassingen van FOMO in uw CTA is het vermelden van een uitverkoop of promotie die uw bedrijf houdt en die niet eeuwig zal duren.

call-to-action - Screenshot van een advertentie met CTA voor nu winkelen

Je ontvangt waarschijnlijk voortdurend e-mails met dit soort berichten, dat weet ik zeker. Ik heb het over berichten als “Shop vandaag nog! De uitverkoop eindigt op maandag”, misschien tijdens een driedaags weekend. Of zelfs “koop nu zolang de voorraad strekt!” tijdens de vakantieperiode. Het is moeilijk om zo’n prompt te negeren, vooral tijdens een tijdgevoelige situatie (bijvoorbeeld tijdens de kerstperiode).

Net zoals het opwekken van enthousiasme, zoals we eerder hebben besproken, zal het opwekken van de angst om uw CTA te missen zeker wat extra klikken opleveren.

5. Match CTA met apparaattype

Het creëren van een geweldige call-to-action is belangrijk, dat is geen geheim. Maar ik raad u ook aan om te overwegen uw CTA aan te passen op basis van het apparaat dat door uw publiek wordt gebruikt. Google beschouwt desktop en tablet als hetzelfde apparaat , omdat de schermformaten ongeveer hetzelfde zijn. Mensen gebruiken ze ook voor zoeken in vergelijkbare scenario’s.

Iemand die ‘s avonds op de bank zit, ziet bijvoorbeeld een advertentie op tv voor een product waarin hij geïnteresseerd is. Het is gebruikelijk dat hij zijn laptop of tablet pakt en er meer informatie over zoekt. Het is misschien het beste om ze te leiden met een ‘meer informatie’ of ‘nu winkelen’ CTA.

Mobiele apparaten hebben echter doorgaans een ander gebruikersgedrag en andere zoekintentie dan desktops/tablets. Aangezien 80% van de zoekopdrachten naar lokale bedrijven op mobiele apparaten conversies genereren, is het verstandig om uw CTA aan te passen op basis van het apparaat.

Een groot verschil tussen desktop en mobiel is dat mensen op mobiel de mogelijkheid hebben om te bellen vanaf het apparaat waarmee ze winkelen. Mijn advies is om meer op telefoongesprekken gerichte CTA’s te maken die op mobiele apparaten verschijnen, vooral voor servicegerichte bedrijven. Dit gazononderhoudsbedrijf heeft een klikbaar telefoonnummer op hun landingspagina.

call-to-action - screenshot van een tuinarchitectenwebsite met klikbaar telefoonnummer

Enkele mogelijke CTA-zinnen die u kunt proberen, zijn ‘bel nu om aan de slag te gaan’ of ‘bel ons vandaag nog voor meer informatie’ om uw doelgroep te begeleiden bij het nemen van de actie die u wilt dat ze ondernemen.

6. A/B-test uw CTA’s

Een goede, ouderwetse A/B-test is een goede manier om vast te stellen welke CTA’s u klikken opleveren en welke CTA’s u fronsen. Hoewel uw beproefde call-to-actions, zoals degene die we al hebben besproken, altijd goed zijn om te gebruiken, weet u pas echt hoe ze in uw account zullen presteren als u ze daadwerkelijk gebruikt.

call to action - Vergelijking van twee advertenties van Dewalt

Digitale marketing is absoluut een spel van vallen en opstaan ​​(en daarom kan het frustrerend zijn!), en uw call-to-actions vormen geen uitzondering op de regel. Iets kan er op papier geweldig uitzien, of geweldig klinken als een collega het u aanbeveelt, maar de enige manier waarop u absoluut zeker weet of iets voor uw account werkt, is door het uit te proberen.

Uw doelgroep reageert mogelijk niet goed op wat als een ‘trefzekere CTA’ kan worden beschouwd, wat voldoende is om u de haren uit het hoofd te laten trekken. Door middel van A/B-testen kunt u enkele creatieve CTA’s uitproberen en vergelijken met uw oude normen. Als uw doelgroep niet goed op uw advertenties reageert, kunt u net zo goed proberen een beetje buiten de gebaande paden te denken!

Beginnen met:

  • Bekijk de aanbiedingen van vandaag!
  • Vul een formulier in om aan de slag te gaan
  • Bel vandaag nog voor meer informatie

En testen tegen:

  • Talloze aanbiedingen binnen handbereik
  • Een gezonder leven begint nu!
  • Mis het niet, bel ons vandaag nog!

7. Voeg indien mogelijk nummers toe

Wij consumenten reageren goed op het zien van cijfers als prijzen, kortingen, promoties, incentives, enzovoort. Het helpt ons te bepalen of het de moeite waard is om geld uit te geven aan items die we heel graag willen, maar die waarschijnlijk niet essentieel zijn voor het dagelijks leven. Dus als de kans zich voordoet, waarom zou u uw doelgroep dan niet op die manier aanspreken?

Ik ben altijd een groot voorstander van het opnemen van prijsinformatie in uw advertentietekst in het algemeen, en dat geldt ook voor uw CTA. Als een gebruiker uw prijsinformatie in uw advertentie ziet en besluit door te klikken naar uw site, weet u dat hij of zij nog steeds geïnteresseerd is in het product of de dienst die u aanbiedt. Nu weet u dat u een waardevolle klik heeft en een verhoogde kans op het genereren van een conversie.

call-to-action - landingspagina van merk Luna met abonnee-CTA

Maar als u uw prijsinformatie niet in uw advertenties opneemt, kan het zijn dat iemand doorklikt naar uw site, enthousiast is over uw producten/diensten, maar vervolgens wordt afgeschrikt door uw prijzen. Nu heb je een minder dan wenselijke situatie. Dit leidt tot de gevreesde verspilde uitgaven op uw account, en wie wil daar mee omgaan?

Probeer te experimenteren met uw prijsinformatie in uw CTA, evenals met andere toepasselijke numerieke informatie. Een CTA zoals ‘Winkel vandaag nog voor tv’s onder de $ 300!’ laat een gebruiker niet alleen zien hoe weinig hij voor een tv zal betalen, maar raakt ook het FOMO-element (behoorlijk stiekem hè?).

Als u een speciale promotie voor verzending heeft, kunt u iets proberen als ‘Bestel vóór zondag voor verzending binnen 1 dag’. Misschien bent u een autoschadebedrijf en wilt u uw publiek een korting geven; uw CTA kan er ongeveer zo uitzien: ‘Boek vandaag nog! 15% korting op uw volgende bezoek.”

👋 Wilt u meer tips over het maken van advertenties die converteren? Ontvang uw exemplaar van ons gratis all-star-playbook voor online adverteren .

8. Wees vetgedrukt in uw CTA-kopie

Dit kan een beetje gewaagd zijn, maar het toevoegen van een vleugje onbezonnenheid aan uw CTA-kopie kan behoorlijk effectief zijn om iemands aandacht te trekken.

call-to-action: screenshot van een advertentie voor een conferentie met een opvallende CTA

Eén optie die moeilijk uit te voeren is, is het gebruik van negatieve woorden om iemand te motiveren iets te veranderen waar hij zich zelfbewust over is. Als ik bijvoorbeeld op Google was om af te vallen en een call-to-action zag zoals ‘Beëindig vandaag nog je waardeloze dieet’, wil ik misschien gewoon klikken. Natuurlijk, het is een beetje overdreven, daarom raad ik aan om deze techniek spaarzaam te gebruiken, maar het trekt zeker de aandacht.

Hier is nog een voorbeeld. Stel dat ik de bruine vlekken in mijn gazon wil herstellen. Ik blader op Google en zie een advertentie met een CTA als ‘Je tuin is waardeloos, laten we het repareren.’ Ik zou waarschijnlijk niet alleen grinniken, maar waarschijnlijk ook klikken om te zien wat dat gazonbedrijf precies voor mij zou kunnen doen. Met deze techniek bewandel je een dunne lijn, maar het kan zijn vruchten afwerpen.

Verhoog het aantal conversies met krachtige call-to-actions

Of het nu op uw website, sociale media-advertenties, zoekmachinevermeldingen of nieuwsbrief is, een goedgeschreven call-to-action zorgt ervoor dat meer mensen de volgende stap richting een aankoop zetten.

Onthoud deze acht tips om een ​​goede call-to-action te schrijven:

  1. Gebruik een sterk werkwoord om uw CTA te starten
  2. Gebruik woorden die emotie of enthousiasme uitlokken
  3. Geef je publiek een reden om in actie te komen
  4. Profiteer van FOMO
  5. Match CTA met apparaattype
  6. A/B-test uw CTA’s
  7. Voeg indien mogelijk nummers toe
  8. Wees krachtig in uw CTA

Artikel is geschreven door

Billy McCaffrey