Facebook kondigt nieuwe functies voor het modereren en ondersteunen van reacties aan, waaronder livechat voor sommige accountproblemen

Als onderdeel van zijn bredere streven om meer makers voor zich te winnen, heeft Facebook vandaag een nieuwe set van commentaarmoderatie- en ondersteuningstools aangekondigd om makers te helpen hun gebruik van zijn platform te maximaliseren.

En ook een grote voor gewone gebruikers – een nieuwe livechatoptie voor degenen die geen toegang hebben tot hun accounts.

Dit is wat er is aangekondigd .

Voor makers is het managen van je community-betrokkenheid een belangrijk element bij het maximaliseren van de respons, en dat kan ontsporen of afgeleid worden door spamcommentaar en dergelijke. Daarom voegt Facebook een aantal nieuwe tools toe om je te helpen bij het beheren van je postcommentaar.

De belangrijkste verandering is een nieuwe, vereenvoudigde optie om opmerkingen in-stream te verbergen, die socialmedia-expert Matt Navarra onlangs ontdekte tijdens een test .

Facebook opmerkingen verbergen

Voor alle duidelijkheid: bedrijfspagina’s op desktops kunnen al een tijdje opmerkingen verbergen, maar makerpagina’s niet, en de functie was tot nu toe niet beschikbaar in de nieuwe pagina’s-ervaring (daarom is deze mogelijk van je pagina verdwenen ).

Wanneer je een opmerking verbergt, is deze alleen zichtbaar voor de commentator en hun connecties, terwijl paginabeheerders alle verborgen reacties op elk bericht kunnen bekijken door ‘Verborgen door deze pagina’ te selecteren in de vervolgkeuzelijst voor opmerkingen bij elk bericht.

Facebook voegt ook meer blokkeeropties toe om ervoor te zorgen dat je problematische gebruikers kunt blokkeren, samen met eventuele toekomstige accounts die ze maken, nieuwe opties voor het blokkeren van zoekwoorden, inclusief de mogelijkheid om automatisch opmerkingen te verbergen met variaties van woorden die cijfers, symbolen of verschillende spellingen gebruiken, terwijl het ook de nieuwe Moderation Assist voor groepen aan het testen is , die automatisch reacties op je berichten modereert op basis van je criteria en voorwaarden (dwz geen reacties met links/afbeeldingen, naast trefwoorden).

Specifiek op Facebook Live voegt Facebook ook extra  tools voor het blokkeren van godslastering , gebruikersopschorting/verboden en verbeterde opmerkingen toe.

“We staan ook op het punt een test te starten voor het modereren van Facebook Live-community’s, zodat videomakers een specifieke kijker kunnen aanwijzen om namens hen reacties te modereren.”

Moderatie van Facebook Live-reacties

Maar het echte nieuws van de dag is waarschijnlijk de toevoeging van live chathulp voor bepaalde problemen.

Zoals uitgelegd door Facebook :

“ We zijn begonnen met een kleine test om ondersteuning te bieden via livechat  voor Engelssprekende makers in de Verenigde Staten die nog geen toegewezen relatiebeheerder van Meta hebben om te helpen met vragen die ze mogelijk hebben over Facebook of Instagram. Creators hebben toegang tot een speciale ondersteuningssite voor creators wanneer ze zijn ingelogd via Facebook. Daar kunnen ze live chatten met een supportmedewerker voor hulp bij verschillende problemen, variërend van de status van een uitbetaling tot vragen over een nieuwe functie zoals Reels.”

Dus makers krijgen toegewijde, persoonlijke ondersteuning, maar hoe zit het met gewone gebruikers?

“Specifiek voor de Facebook-app zijn we ook begonnen met het testen van livechathulp voor een aantal Engelssprekende gebruikers wereldwijd, waaronder makers, die de toegang tot hun accounts hebben ontzegd .”

Facebook livechat

Het is vermeldenswaard dat dit alleen is voor gebruikers die zijn uitgesloten van hun accounts, maar dit is een van de meest voorkomende frustraties die door Facebook-gebruikers worden gemeld, met het onvermogen om met een echte persoon te communiceren of zelfs een e-mail naar een contact te sturen adres, wat aanzienlijke angst veroorzaakt bij degenen die vinden dat ze onterecht zijn buitengesloten van de apps.

We zullen moeten afwachten hoe effectief dit nieuwe proces is en of het daadwerkelijk helpt om dergelijke problemen op te lossen (veel mensen zijn legitiem buitengesloten, zelfs als ze niet helemaal zeker weten waarom), maar het is een interessante test, die zou Facebook kunnen helpen bij het aanpakken van een grote bugbeer onder gebruikers.

Ten slotte test Facebook ook een nieuw ‘Safety School’ -initiatief om gebruikers meer informatie te geven over hoe ze de tijd die ze in zijn apps doorbrengen, kunnen beheren.

“In deze pilot behandelen we het beleid, de bronnen en met name de tools die beschikbaar zijn rond accountbeveiliging, imitatie en pesten en intimidatie. Tot nu toe hebben we contact gelegd met makers in meer dan 27 landen rond dit materiaal, en we zullen dit programma en deze bronnen het komende jaar uitbreiden naar meer makers.”

Digitale geletterdheid is een belangrijke lacune in ons huidige onderwijscurriculum, en hoewel veel leraren en scholen aan deze behoefte proberen te voldoen, en de platforms zelf al verschillende initiatieven hebben genomen, blijft het een belangrijke behoefte die meer aandacht behoeft.

Als zodanig is het goed om te zien dat Facebook de agenda zelf wil pushen, en hopelijk kan het meer gebruikers ertoe aanzetten dergelijke cursussen en infosessies te volgen.

Zoals opgemerkt, zijn dit de nieuwste elementen in de bredere poging van Facebook om makers te overtuigen en ervoor te zorgen dat ze tijdens de vakantieperiode en daarna meer op Facebook en Instagram posten. De uitbreiding van die push is zijn poging om jonge gebruikers terug te winnen , meestal van TikTok, en als het een meer rechtvaardige, voordelige en positieve omgeving voor makers kan creëren, zullen velen van hen hun opties goed overwegen en hun publiek naar Facebook in plaats daarvan.

Kan zijn. Er valt nog veel te spelen, maar Facebook hoopt dat deze nieuwe opties meer interesse wekken tijdens de vakantie, terwijl de verbeterde inkomsten en bereik ook een sterke aantrekkingskracht kunnen blijken te zijn.

Bron: Andrew Hutchinson