artificial intelligence en online marketing

Artificial intelligence

Artificial intelligence en Online Marketing

Artificial Intelligence is al lang geen toekomstmuziek meer. Een slime inzet ervan biedt veel mogelijkheden voor nieuwe, rake campagnes. 

Niels Filmer heeft dit artikel geschreven op Emerce die ik graag nogmaals onder de aandacht breng.

De term Artificial Intelligence (AI) roept bij veel mensen nog steeds een beeld op van de verre toekomst, eentje waarin we op straat robots zien lopen en hologrammen de reclames op gebouwen bepalen. Bedrijven gebruiken AI echter al op veel velden. Customer Service? Kan grotendeels met AI-chatbots. Logistiek? Laat er AI op los en die bedenkt de meest efficiënte systemen. Klantprofielen? Datamining kan AI als de beste en weet dat meteen aan klanten te koppelen. Maar wat zijn straks de mogelijkheden op het gebied van online marketing?

Waar wordt AI nu al voor gebruikt?

Zoals met de meeste innovaties is het gebruik van AI ouder dan je denkt. Academici waren al bezig met AI na de tweede wereldoorlog en de meeste mensen weten waarschijnlijk dat in 1997 Kasparov, de heersende wereldkampioen schaken, voor het eerst verloor van schaakcomputer Deep Blue.

De meeste toepassingen van die tijd zijn echter zeer specialistisch en afhankelijk van menselijke kennis. Deep Blue werd bijvoorbeeld tussen de wedstrijden tegen Kasparov door aangepast met kennis van schaakexperts. Pas sinds het begin van de 2010’s is de technologische vooruitgang op het gebied van hardware voldoende om ook een doorbraak te betekenen op het gebied van deep learning. Dit is een methode die AI traint op een vergelijkbare manier, zoals ook het menselijk brein leert, door het maken van connecties. Deze doorbraken, vooral op het gebied van beeldherkenning, betekenen een stroomversnelling voor AI en zorgen ervoor dat de laatste jaren steeds meer toepassingen voor AI te zien zijn.

Chatbots en zelfrijdende auto’s

Tegenwoordig wordt bijna alles wat je online doet gedomineerd door AI. Google weet praktisch al wat je zoekt voordat je het in de zoekbalk typt, Amazon heeft je bestelling al klaar staan voordat je de website bezoekt en Facebook heeft je status al veranderd van ‘vrijgezel’ naar ‘in een relatie’ voordat je date klaar is. Ook offline heeft AI een grote stempel gezet; zelfrijdende auto’s zijn een realiteit geworden en Amazon heeft al zijn eerste volledig geautomatiseerde winkel waar je niet eens meer hoeft af te rekenen. AI is inmiddels zo ver geëvolueerd dat het niet meer afhankelijk is van menselijk voorkennis om beslissingen te formuleren.

Waar Deep Blue werd geprogrammeerd door schaakmeesters en eigenlijk alleen won omdat het sneller zetten kon doordenken dan Kasparov, heb je nu AlphaGo Zero, een AI-origineel voor het bordspel Go dat zichzelf leerde schaken in vier uur en vervolgens alle gespecialiseerde schaakprogramma’s kon verslaan.

Al deze sprongen zorgden ervoor dat AI ook toegankelijk werd voor de kleinere ondernemers. De meeste webwinkels hebben nu wel een simpele chatbot om de eerste lijn customer service af te handelen. Aanraden op basis van eerdere aankopen is inmiddels ook de normaalste zaak van de wereld en zelfs de kleinste webshops hebben profijt van de AI-modellen van Google Analytics.

Wat brengt de toekomst ons?

Er zijn nog vele toepassingen van AI die nog niet tot zijn volledigheid worden benut. Neem bijvoorbeeld de veelbesproken Deepfake-technieken, zoals eind vorig jaar besproken in Zondag met Lubach. Nu vooral gebruikt om nepporno mee te maken, of filmstudio’s die miljoenen euro’s in special effects hebben gestoken mee te beschamen, maar de creativiteit achter deze toepassing is nog maar net op snelheid aan het komen. Vooral modemerken houden deze toepassing scherp in de gaten. Waar voorheen hun experimentele budget vooral naar nieuwe pop-up experiences ging, biedt Deepfake hun de uitgelezen kans om tijdens corona nieuwe online-marketingtechnieken te bedenken. Vorig jaar kwam Balenciaga al met een surrealistisch soort rif op Deepfakes.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deepfake wordt met de steeds kortere trainingstijden en betere resultaten waarschijnlijk snel een betaalbare manier hun influencer-marketing op een hoger niveau te tillen. Stel je voor: een influencer licenseert zijn gelijkheid aan een merk en stuurt simpelweg wat videomateriaal en geluidsmateriaal op. Hiermee genereert het merk duizenden verschillende versies van een advertentie in alle talen die hyper getarget en a/b getest kunnen worden. Binnen no-time worden deze advertenties ultra geoptimaliseerd en super effectief, terwijl die dure influencer slechts een uurtje nodig heeft.

Ook kennen we inmiddels de toepassingen wel dat je zelf bijvoorbeeld make-up of een bril kunt uitproberen; in de toekomst zou je wel eens advertenties geserveerd kunnen krijgen met niet bestaande modellen die wel heel toevallig ongeveer dezelfde lichaamsbouw hebben als jij. Onderzoek toont namelijk aan dat je eerder geïnteresseerd bent in kledingstukken als je je beter kan identificeren met het model.

Enter GPT-3

Sinds vorig jaar is er ook een veelbesproken nieuwe versie van de Natural Language Processing model (een AI getraind op het herkennen en uitgeven van tekst) GPT (Generative Pretrained Transformer), versie 3. Deze AI wordt uitgegeven door het door Elon Musk gestarte OpenAI. De vorige versie 2 uit 2019 vonden ze te gevaarlijk om publiekelijk toegankelijk te maken. Hun oplossing daarvoor? Een nieuwe versie maken die veel krachtiger is en veel meer kan. Op dit moment is deze versie in een gesloten beta, maar het gaat waarschijnlijk niet heel lang meer duren voordat deze publiek beschikbaar wordt.

Het bijzondere aan GPT-3 is dat het een (beginnende) vorm van General Intelligence heeft. Waar meestal een AI wordt getraind op een specifieke taak, kan GPT-3 een heel legio aan tekst gerelateerde taken volbrengen. Dit wordt mogelijk gemaakt doordat GPT-3 alle teksten op het internet, over alle onderwerpen leest. Door Redit te gebruiken als kwaliteitsmaatstaf, hopen de makers de vele onzin die op het internet te vinden is te weren.

Stephen Hawking

Wat GPT-3 nu al kan is bijvoorbeeld hele ingewikkelde legale teksten omzetten in simpele voor iedereen te begrijpen teksten, of juist andersom. Een ander superleuke toepassing is dat je vragen kunt stellen aan willekeurige bekende personen (waar tekst van te vinden is op het internet) en dat GPT-3 antwoord geeft op je vraag, zoals die persoon ook zou doen. Je zou bijvoorbeeld de inmiddels overleden Stephen Hawking uitleg kunnen vragen over bepaalde passages uit zijn boeken en je krijgt een antwoord dat lijkt op wat Stephen Hawking ook zou zeggen.

Hier zijn natuurlijk super leuke campagnes omheen te bedenken, maar het kan ook praktischer. Er zijn al experimentele plugins gemaakt voor het designprogramma Figma waar je met gewoon Engels een website kunt beschrijven en dat GPT-3 vervolgens een design voor je genereert. Ook kan GPT-3 HTML code genereren aan de hand van Engelse instructies. Allemaal super praktische toepassingen waar je heel veel leuke dingen mee kunt wanneer de API uiteindelijk wordt vrijgegeven.

Wat er uiteindelijk allemaal mogelijk wordt met GPT-4? Wie weet. Zoals GPT-3 al in een interview zegt: in het begin zullen we over AI denken dat het een intelligente machine is, maar uiteindelijk gaat dit zoveel meer worden. Het enige waar we voor moeten oppassen is dat dit mogelijkheden creëert en niet uiteindelijk alle banen gaat overnemen…

Over de auteur: Niels Filmer is co-founder en projectmanager/developer bij Robot Kittens.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *