Google Ads broad match: wat de gegevens onthullen voor PPC-marketeers

wat de gegevens onthullen voor PPC-marketeers

Dit is hoe Google breed zoeken omschrijft in hun samenvatting van Google Marketing Live 2023.

Wacht wat? Breed zoeken geeft het meest relevante bereik?

PPC-marketeers weten dat het per definitie niet de meest relevante kan zijn – althans dat was destijds het gesprek binnen ons team.

Ons team en onze klanten bespraken uitgebreid het idee van een “trefwoordloze” toekomst die onze kant op komt, vooral in de context van Performance Max-campagnes.

We hebben ook vastgesteld dat het exacte zoektype soepeler is geworden met ‘sterk gelijkende varianten’.

Hierdoor wilde ik ontdekken hoe betaalde zoekaccounts presteren op zoektypeniveau. Hier zijn enkele belangrijke observaties en wat ze betekenen voor PPC-marketeers.

Kijken naar de prestaties van Google Ads-accounts per zoektype

Prestatiestatistieken geïndexeerd tegen het gemiddelde per zoektype
Aangezien deze verschillende merk- en niet-merkcampagnes in verschillende branches doorkruisen, heb ik de resultaten geïndexeerd tegen het gemiddelde. Daarom is een 1 = het gemiddelde, alles groter dan 1 is boven het gemiddelde, etc.

Ik heb de afgelopen 12 maanden gegevens verzameld over onze klantaccounts. Hier zijn vier belangrijke punten uit mijn analyse.

Breed zoeken heeft de laagste CPC

Dit wordt verwacht. De theorie is dat hoe minder gericht u bent, hoe minder concurrentie en hoe lager de kosten.

De gegevens bevestigden deze theorie en toonden aan dat het goedkoopste zoektype bijna een dollar goedkoper was dan andere.

Exacte overeenkomst zorgt voor de hoogste klikfrequentie

Dit datapunt komt overeen met de theorie dat hoe specifieker u bent, hoe relevanter de advertentie.

Hoe relevanter de advertentietekst is voor consumenten, hoe hoger het responspercentage.

Zoeken op woordgroep is het slechtst presterende zoektype met een kleine uitzondering voor CTR

Slechte woordgroepovereenkomst. Deze lijkt gewoon gevangen als een middelste kind.

Het lijkt niets goed te kunnen doen. Het had de hoogste CPC en kosten per conversie.

Het was slechts iets beter in CTR dan breed zoeken, wat niet echt een aanbeveling is.

Breed zoeken heeft de laagste kosten per conversie

Deze was het meest verrassend.

Als breed zoeken echter de laagste kosten per klik heeft, kan het een lager conversiepercentage hebben en nog steeds de laagste kosten per conversie.

Dat is precies wat de data suggereren. Breed zoeken heeft de laagste conversieratio, maar de kosten om het verkeer te werven compenseren de lagere conversieratio’s.

Conversieratio per zoektype

De gegevens suggereren dat de prestaties redelijk consistent zijn gebleven met de introductie van meer AI-tools. Er zijn geen duidelijke aanwijzingen dat gebruikers of adverteerders deze zoektypen in de loop van de tijd anders gebruiken.

Hoewel ik alleen CPC-gegevens deel, laten de andere grafieken voor verschillende gegevenspunten vergelijkbare patronen zien.

Kosten per klik per zoektype

Uit de gegevens bleek dat slechts ~11% van het totale vertoningsvolume goed was voor slechts 8% van de klikken.

Interessant is dat exact zoeken het hoogste aantal vertoningen en klikken had.

Gezien het feit dat breed zoeken de laagste kosten per conversie heeft, wil ik graag de volledige dataset analyseren om potentiële mogelijkheden voor prestatieverbetering te identificeren.

Percentage klikken en vertoningen per zoektype

Hoe u breed zoeken effectief kunt gebruiken in Google Ads

Breed zoeken kan een geweldige manier zijn om een ​​breder publiek te bereiken met uw advertenties, maar het is belangrijk om het zorgvuldig te gebruiken.

Als u breed zoeken veel gebruikt, kan uw advertentie worden weergegeven voor irrelevante zoekopdrachten en kunt u uiteindelijk geld verspillen.

Hier zijn enkele tips om breed zoeken effectief te gebruiken:

  • Gebruik uitsluitingszoekwoorden om irrelevante zoekopdrachten uit te sluiten. Als u bijvoorbeeld hardloopschoenen verkoopt, kunt u ‘basketbalschoenen’ toevoegen als uitsluitingszoekwoord om te voorkomen dat uw advertentie wordt weergegeven voor zoekopdrachten die verband houden met basketbalschoenen.
  • Gebruik advertentie-extensies om uw advertenties relevanter te maken voor de zoekopdrachten waarvoor ze worden weergegeven. Als u bijvoorbeeld hardloopschoenen verkoopt, kunt u een advertentie-extensie toevoegen die de verschillende soorten hardloopschoenen weergeeft die u verkoopt.
  • Bewaak uw resultaten en pas uw campagnes indien nodig aan. Houd uw klikfrequentie (CTR) en kosten per klik (CPC) in de gaten om te zien hoe uw advertenties presteren. Mogelijk moet u uw zoektypen voor zoekwoorden aanpassen als uw CTR laag of uw CPC hoog is.

Neem gegevensgestuurde beslissingen in uw Google Ads-account

Breed zoeken kan een krachtig hulpmiddel zijn, maar het is belangrijk om het verstandig te gebruiken.

Door deze tips te volgen, kunt u breed zoeken gebruiken om een ​​breder publiek te bereiken met uw advertenties en betere resultaten te behalen met uw Google Ads-campagnes.

Nu we op weg zijn naar een ‘zoekwoordloze’ toekomst, valt het lot van de verschillende zoektypen nog te bezien.

Op dit moment zijn datagestuurde beslissingen cruciaal, zodat we slimmere optimalisaties kunnen doorvoeren.