We naderen het einde van alweer een jaar, en wat een chaotische 12 maanden zijn het geweest voor de grote sociale netwerken. Meta zette zijn geleidelijke daling voort, TikTok blijft stijgen en Twitter bevindt zich nu midden in een chaotische managementverschuiving, die in feite alles zou kunnen zien gebeuren in de app.

Met alles wat er gaande is, is het moeilijk te voorspellen wat er daarna gaat komen, maar we zullen het proberen, met onze voorspellingen voor 2023 voor elk van de belangrijkste sociale apps.

Natuurlijk weet niemand zeker wat er gaat komen, maar we zijn behoorlijk op de hoogte van de nieuwste diensten, meer dan de meesten. En hoewel je hier geen gekke, hersenlezende, verre voorspellingen van een verre toekomst zult krijgen, zul je een aantal solide, realistische en levensvatbare potentiële veranderingen krijgen die het komende jaar op je af komen.

Laten we er dus op ingaan, te beginnen met ieders voorheen favoriete sociale netwerk Facebook.

 
 

Facebook

Het is een moeilijk jaar geweest voor de eerste sociale app van Zuckerberg, met big blue die uit de gratie raakt bij jonge gebruikers , advertentiedollars verliest aan de ATT-update van Apple en lijdt aan een identiteitscrisis in de schaduw van de TikTok-verschuiving.

Omdat de korte, door algoritmen geleide aanpak van TikTok het consumptiegedrag over de hele linie heeft veranderd, is Facebook de grootste verliezer geweest, maar Zuck en Co. zeggen dat ze een plan hebben om de zaken weer op de rails te krijgen . Kan zijn.

Dit is wat we hierna zien komen:

Meer berichten aanbevolen door AI

Ja, je zult zien dat steeds meer inhoud van pagina’s en mensen die je niet volgt je Facebook-feed infiltreert.

Zuckerberg heeft dit oprecht gezegd en merkte in een recent interview met The Verge op dat:

“ Wat er in feite gaat gebeuren, is dat we de komende twee jaar meer aanbevolen inhoud in de feed gaan weergeven. En we zullen weten dat we goed werk leveren, omdat de inhoud in het begin andere inhoud zal verdringen, en ofwel zal het verplaatsen van die inhoud leiden tot negatieve feedback van mensen en ertoe leiden dat mensen met elkaar in contact komen minder in alle metrics waar we ons op richten, of het zal er juist toe leiden dat mensen meer verbinden en meer tevreden zijn met het product.”

Deze trend komt voort uit TikTok, dat zich richt op het tonen van u de beste inhoud van alle gebruikers, in plaats van u te dwingen uw eigen sociale grafiek te bouwen. Dat stelt TikTok in staat om de betrokkenheid van gebruikers te maximaliseren, omdat je feedmix niet beperkt is tot updates van bepaalde profielen die je kiest, terwijl het ook meer exposure-potentieel biedt voor makers, die hun berichten dan door veel meer mensen kunnen laten zien, buiten hun eigen publiek.

Zuckerberg is van mening dat Facebook in dit opzicht een voordeel heeft, omdat gebruikers op Facebook niet beperkt zijn tot alleen korte video-inhoud, maar ook afbeeldingen, tekstberichten, links, nieuwsupdates, groepsupdates, lange formulieren filmpje en meer.

Zuck is van mening dat dit Facebook een voorsprong zal geven, als het zijn inhoudsaanbevelingen goed kan krijgen. Of dat waar is of niet, valt nog te bezien, en zoals Zuck opmerkt, zullen de gebruiksstatistieken hoe dan ook het verhaal vertellen. Maar in ieder geval begin 2023 zal je Facebook-feed steeds meer worden gevuld met berichten van pagina’s en mensen waar je nog nooit van hebt gehoord.

Uiteindelijk is Zuckerberg’s mening dat 40% van de inhoud in je belangrijkste Facebook-feed afkomstig zal zijn van pagina’s die je niet volgt.

Voor merken kan dat ook een grotere kans betekenen, aangezien de algoritmen van Facebook ervoor zullen zorgen dat je best presterende berichten aan nog meer mensen worden getoond, zelfs aan mensen buiten je huidige publiek.

Tegelijkertijd is Facebook ook afgestapt van het promoten van externe links (omdat ze willen dat meer mensen meer tijd op FB doorbrengen) – maar misschien, als je kunt leunen op inhoud die meer betrokkenheid op Facebook genereert, van memes en vragen van het publiek houdt, dat kan dan de naamsbekendheid vergroten en ervoor zorgen dat meer mensen uw andere berichten ook volgen.

Het zou een kans kunnen zijn, maar nogmaals, het is niet duidelijk dat Facebook-gebruikers deze aanpak zullen waarderen – omdat ze dat nog niet hebben gedaan .

Familie en vrienden Redux

De directe impact hiervan zou kunnen zijn dat Facebook een andere manier zoekt om berichten van familie en vrienden beter onder de aandacht te brengen, wat altijd het brood en boter van de app is geweest.

De belangrijkste onderscheidende factor van Facebook, en waarom het nog steeds een aanzienlijk nut biedt, is je sociale grafiek en het feit dat je naar Facebook moet gaan om de laatste updates van vrienden, familie en je groepen te bekijken. Andere apps kunnen hier niet op concurreren, maar de laatste jaren is dat minder waardevol geworden, omdat mensen minder posten en andere apps meer entertainment bieden.

Dat is echt de sleutelverschuiving. TikTok noemt zichzelf eigenlijk geen app voor sociale media, het zegt dat het een ′ entertainmentplatform ′ is, en het is die verschuiving van het sociale element dat Facebook uit de gratie heeft geduwd – omdat mensen deze apps gewoon niet gebruiken om met hun vrienden en familie op dezelfde manier als vroeger.

Nu, volgens Meta, vindt de meeste betrokkenheid eigenlijk plaats in DM’s , waarbij mensen vermakelijke inhoud in de feed vinden en die vervolgens delen met hun naaste connecties in privéchats. Dat vermijdt oordeel en ruzie rond hetzelfde, maar het betekent ook dat mensen niet meer zo betrokken zijn bij Facebook als vroeger.

Maar je moet nog steeds naar Facebook gaan om in te checken op de laatste updates van je naasten, want daar wordt nog steeds het grote nieuws gepost, en geen enkele andere app kan Facebook op dit element evenaren.

Als zodanig vermoed ik dat Meta op een bepaald moment de belangrijkste updates van familie en vrienden in de app beter wil benadrukken, voordat ze je naar de AI-inhoudsaanbevelingen leiden.

Facebook heeft al alternatieve nieuwsfeeds , na de introductie van de tabbladen ‘Home’ en ‘Feeds’ in juli (met Feeds waar je berichten van vrienden kunt vinden), maar ik weet niet of mensen dit element gebruiken. 

Facebook-feedupdate

Op een bepaald moment denk ik dat Facebook de nieuwste berichten van vrienden en familie vooraan in je hoofdfeed wil laten zien, met een indicator aan het einde van die stream die aangeeft dat je alle belangrijke updates hebt gezien.

Avatar integratie

Meta wil mensen echt enthousiast maken voor de metaverse, en een manier om dat te doen is om zijn digitale avatars op meer plaatsen in de app te integreren.

Meta Avatar-winkel

Door het gebruik van avatars als een vorm van digitale identiteit te promoten, kan Meta meer mensen aanmoedigen om deel te nemen via hun digitale karakters, wat een belangrijk onderdeel zal zijn van metaverse betrokkenheid.

Er zijn ook uitgebreide mogelijkheden in gesponsorde items voor avatars , themakostuums, nieuwe manieren om verbinding te maken en deel te nemen binnen de digitale ruimte.

Verwacht dat Meta avatars gaat pushen als een belangrijke manier om verbinding te maken en deel te nemen, van videochats tot berichten, tot statusupdates en naar de metaverse zelf.

Klik om advertenties te berichten

Zoals opgemerkt, met steeds meer betrokkenheid bij DM’s, zal Meta kijken naar meer tools om merken te helpen deze verschuiving aan te gaan.

 
 

Meta benadrukte onlangs de groei in Click to Message-advertenties , zowel voor Messenger als WhatsApp, om dit gedrag te stimuleren, en marketeers zouden nog meer advertentie-opties moeten verwachten die aansluiten bij deze gebruikelijke verandering.

Willen mensen echt in contact komen met merken in hun DM’s? We zullen erachter komen, en het zou een geweldige manier kunnen zijn om een directere verbinding op te bouwen, via de berichtenplatforms die mensen al gebruiken.

Verwacht meer Facebook-advertentie-opties te zien die DM-verbinding bevorderen, en nieuwe tools voor merken die de respons beter zullen vergemakkelijken.

Berichten van VR

Een andere manier voor Meta om zijn metaverse shift te promoten, is via berichten van VR, inclusief het al aangekondigde aandeel in Reels from VR-optie .

Delen op rollen vanuit VR

Deze berichten benadrukken in wezen het scala aan ervaringen dat beschikbaar is binnen zijn VR-omgeving, en hoewel het ook zware kritiek heeft gekregen over hoe slecht zijn huidige Horizon Worlds-ervaring eruitziet, zijn er een aantal behoorlijk verbazingwekkende VR-apps en effecten beschikbaar, die zouden kunnen helpen om de hype te stimuleren rond de volgende fase.

Verwacht dat Meta nieuwe opties biedt om vanuit VR te delen, inclusief videochats en directe posting-opties, die zullen werken om te laten zien wat mensen doen en wat je misschien mist in de VR-ruimte.

Augmented Reality-ervaringen

Met veel mensen die al op de metaverse zijn, zal Meta ook proberen het bewustzijn van zijn andere volgende ontwikkelingsfase te vergroten, in AR-brillen en berichten, die een reeks nieuwe functionaliteiten en in-app-ervaringen zullen bieden.

Meta’s AR-brillen zijn nog in ontwikkeling, maar nu het een meer gevestigde producttoeleveringsketen heeft voor zijn Ray Ban Stories-bril , lijkt het erop dat we niet ver van de volgende fase zijn, met AR-brillen die waarschijnlijk voor consumenten zullen worden gelanceerd ergens in de tweede helft van volgend jaar.

Ray Ban-verhalen

Het is vermeldenswaard dat Meta een releasedatum van 2024 voor zijn AR-bril heeft geprojecteerd. Maar met positieve feedback op de eerste testmodellen en uitdagingen voor zijn VR-ruimte die waarschijnlijk niet snel zullen afnemen, kan Meta proberen zijn AR-bril te pushen, althans in een vroege preview, om het momentum voor zijn next-gen push te herwinnen.

Als Meta vroeg binnen kan komen en deze ruimte kan bezitten, zou dat een grote boost kunnen zijn voor zijn bredere metaverse plannen, terwijl je ook kunt verwachten dat Meta meer AR-tools op Facebook en Instagram gaat pushen, omdat het lijkt om meer makers te krijgen en merken die zich bezighouden met het maken van 3D-objecten, een belangrijke stap voor de metaverse.

Instagram

Instagram verkeert ook in een staat van verwarring, omdat het de laatste consumptietrends en -gewoonten lijkt bij te houden.

Door TikTok bij elke beurt te kopiëren, is Instagram wanhopig om de concurrentie af te weren, en dat lijkt tot nu toe te hebben gewerkt, met de app die onlangs meldde dat het nu tot 2 miljard maandelijkse actieve gebruikers is .

Maar zal dat blijven werken – zal het kopiëren van elke trending-functionaliteit van elke trending-app ervoor zorgen dat Instagram zijn positie als essentiële sociale app behoudt, of zijn gebruikers al moe van de replicatie en de verrommeling van het eens zo eenvoudige, op fotografie gerichte platform?

Dit is wat er waarschijnlijk aan de hand is in de app:

Meer door AI aanbevolen inhoud – en meer rollen

Net als Facebook leunt ook Instagram op AI-inhoudsaanbevelingen om de betrokkenheid van gebruikers te maximaliseren, hoewel dat geen geheel welkome toevoeging was.

In juli kondigde Instagram, na klachten van verschillende spraakmakende gebruikers, aan dat het het aantal door AI aanbevolen berichten in gebruikersfeeds zou terugschroeven ‘totdat het het goed kon doen’, en ervoor te zorgen dat gebruikers een goede ervaring hadden als resultaat van dit proces.

Het is een grote verandering voor Instagram, omdat je hoofdfeed nu een warboel is van oude en nieuwe berichten, samen met willekeurige updates van pagina’s die je niet volgt.

Kortom, op dit moment lijkt het niet te werken, maar Instagram wil mensen graag meer van de beste inhoud van de hele app laten zien, met een specifieke focus op het onder de aandacht brengen van makers, wat het ook ziet als een kritische drijfveer voor de toekomst.

Als Instagram zich beter kan inleven bij makers, zullen meer van hen vaker posten – terwijl de visie op langere termijn is dat door makers nu in zijn apps te betrekken, Meta dat dan kan gebruiken als een hefboom om meer van deze gebruikers te interesseren voor creëren in de metaverse ook.

Als zodanig wil Instagram echt dat zijn AI-aanbevelingen werken, terwijl Reels ook het snelstgroeiende inhoudsformaat is , dus je kunt meer willekeurige updates en meer Reels op meer plaatsen in de app verwachten.

Net als bij Facebook is het nog niet duidelijk of dit ook gaat werken voor IG. Maar ze gaan het hoe dan ook pushen.

Verwacht ook dat Instagram zijn feed-test op volledig scherm opnieuw zal bekijken , misschien met geselecteerde gebruikers die vaker met Reels/Stories omgaan.

Integraties op het volgende niveau

Zoals opgemerkt, is Instagram, met zijn creatievere ethos en connectie met talent, ook een belangrijke brug tussen de huidige staat en de metaverse – daarom wil IG zo graag sterkere systemen voor makers opzetten.

Met dit in gedachten kun je verwachten dat Instagram in 2023 nieuwe vormen van contentcreatie zal toevoegen, waaronder AR- en 3D-berichten, verdere integratie van NFT-kunst en andere nieuwe contentvormen die in de app kunnen worden getoond.

Instagram NFT's

Door makers meer manieren te bieden om deze soorten kunst van het volgende niveau te maken en te presenteren, kan Meta hen helpen bij het maken in de metaverse – omdat Meta weet dat als het wil dat gebruikers meer geïnteresseerd raken in het VR-rijk, het moet boeiende, aanlokkelijke ervaringen creëren.

De interne ingenieurs zullen hier niet zo goed in zijn als extern creatief talent, en Instagram is het beste ontmoetingspunt om digitale artiesten voor zich te winnen.

Verwacht nieuwe creatietools te zien, zoals GIF’s gegenereerd vanuit Live Photos op IG, en ook de integratie van 3D-creatietools van het Spark AR-platform rechtstreeks in Instagram zelf.

Vonk

Stel je voor dat je AR-activeringen rechtstreeks vanuit de creatieve tools in de app kunt maken.

Het is een grote integratie, maar als Meta het volgende cohort artistiek talent wil inluiden, zijn dit het soort stappen die het zal moeten nemen om participatie en ontwikkeling te stimuleren.

AR en meer interactieve advertenties

Wat vervolgens leidt tot nieuwe kansen voor merken, in AR-advertenties en interactieve advertentie-indelingen die gebruikers op geheel nieuwe manieren zullen betrekken.

Andere platforms experimenteren hier al mee , en nogmaals, aangezien Meta gebruikers naar de volgende fase wil leiden, zullen dit soort advertenties op het volgende niveau een belangrijke opstap zijn, terwijl ze ook de creatie van meer 3D-modellen voor de metaverse ruimte vergemakkelijken.

Verwacht nieuwe AR-advertentie-indelingen van IG, samen met verbeterde scantools en opnameprocessen om meer merken te helpen deze verandering op het volgende niveau aan te gaan.

Live winkelen

Hoewel het nog niet van de grond is gekomen, experimenteert Instagram nog steeds met livestream-winkelen, wat in sommige andere markten enorm was.

Op een gegeven moment verwacht ik dat Instagram hier een grotere druk op zal uitoefenen, mogelijk via een nieuw tabblad in de app, dat een volledig scherm, altijd-aan-feed met live winkelinhoud zal openen.

Als dat een grotere verleiding wordt, kan dat een grote verdienste zijn voor de app, terwijl het ook de in-stream commerce-mogelijkheden verbetert.

Verwacht ergens begin 2023 een grotere aankondiging over live winkelen op IG.

Twitter

Dit is absoluut het moeilijkst te voorspellen – want wie weet in godsnaam wat er gaat komen onder de nieuwe Chief Twit Elon Musk ?

Musk heeft verschillende vage plannen opgesteld , die geen van alle in steen gebeiteld lijken, terwijl hij naar verluidt ook hele management- en technische teams bij de app zal vervangen. Wat betekent dat alles mogelijk is, en niets uit het verleden van Twitter schept echt een precedent.

Als zodanig kunnen deze voorspellingen wild uit zijn, maar op basis van wat we momenteel van Musk hebben gezien …

Grotere abonnementsdruk

Musk heeft herhaaldelijk opgemerkt dat hij abonnementen wil gebruiken als middel om de inkomsten van Twitter te verhogen , terwijl hij ook een extra laag wil bieden om de app van bots te ontdoen, een belangrijk aandachtspunt in zijn aanpak.

Dus hoe zal hij dat doen?

Hier zijn verschillende ideeën over, maar het lijkt zeer waarschijnlijk dat Musk zakelijke gebruikers een maandelijks bedrag zal vragen om de app te gebruiken, door ze te verleiden met verbeterde analysefuncties en inzichten.

Wat helemaal mogelijk is. Twitter heeft in 2020 een heleboel analysefuncties verwijderd en heeft ze nooit vervangen, terwijl het aantal Twitter-apps van derden die betere functionaliteit bieden dan Tweetdeck of zijn interne analysetools aanzienlijk is.

Als het nieuwe team van Musk deze tools zou gebruiken en ze zou integreren in een verbeterd aanbod van Twitter Analytics en dat vervolgens als een service zou aanbieden, samen met toegang tot de huidige reeks professionele profielweergave-opties , zou dat waarschijnlijk iets zijn dat veel bedrijven zouden betalen voor.

Musk heeft ook het idee geopperd om gebruikers een kleine vergoeding te vragen om te tweeten , waar hij vervolgens in een later stadium van afzag, terwijl hij naar verluidt ook overweegt om gebruikers met geverifieerde teken een maandelijks bedrag in rekening te brengen om ze te houden .

Ik denk dat hij gelijk heeft om reguliere gebruikers niet in rekening te brengen, omdat dat de groei zal belemmeren, en ik denk niet dat mensen genoeg om het prestige van de blauwe teek zullen geven om er alleen voor te betalen.

Maar als er pakketten met extra functionaliteiten en tools zijn, beter dan het huidige Twitter Blue – aanbod, dan is er misschien een manier voor Elon en Co. om meer geld te verdienen met maandelijkse abonnees – maar het zal waarschijnlijk een verbeterd aanbod vereisen, niet gewoon mensen aanrekenen om te tweeten.

Hoe dan ook, Musk heeft dit vaak als een optie genoemd, dus we gaan kijken wat ze kunnen bedenken om mensen te laten betalen om de app te gebruiken.

Extra verificatievinkjes

In dezelfde lijn heeft Musk ook geprobeerd een manier te vinden om ′ alle echte mensen te authenticeren ′ om botprofielen in de app beter te markeren.

Ik vermoed dat de beste manier om dit te doen een verificatieproces is, waarbij gebruikers hun identiteit bevestigen via telefoonnummer of andere details. En daaruit zouden Musk en Co. een alternatief verificatieproces kunnen implementeren, waarbij gebruikers die hun gegevens hebben bevestigd een grijs vinkje of iets dergelijks krijgen.

Facebook implementeerde voor hetzelfde doel een grijsvinkproces om ervoor te zorgen dat bedrijven eigendom waren van echte mensen en geen oplichters waren in de app. Facebook heeft ze sindsdien verwijderd, maar het zou voor Musk en zijn team een manier kunnen zijn om een extra verificatieniveau aan de app toe te voegen, zodat meer mensen kunnen bevestigen dat ze echte mensen zijn, en het een beetje moeilijker maken voor spammers en oplichters om invloed uit te oefenen met bots.

Ik bedoel, het zou bots niet helemaal stoppen, maar het zou ze een stuk gemakkelijker te herkennen kunnen maken.

Variabele algoritmen

Dit was een ander huisdierproject voor Musk, waarbij een manier werd geïmplementeerd voor gebruikers om een beter begrip te krijgen van hoe algoritmen hun Twitter-ervaring dicteren, door hen de mogelijkheid te geven te kiezen welke algoritmische elementen hun tweetfeed beïnvloeden, en hen in staat te stellen hun eigen ervaring te bepalen , tot op zekere hoogte.

Er zijn een aantal interessante ideeën hierover, maar ik denk dat de grotere uitdaging zal zijn om mensen daadwerkelijk het proces van het selecteren en implementeren van algoritmische modifiers te laten uitvoeren – omdat de meeste mensen gewoon willen inloggen en zien wat er op dat moment gebeurt.

Het nieuwe gedecentraliseerde sociale netwerkproject van Jack Dorsey biedt interessante stof tot nadenken over dit element, en er kan een manier zijn om enkele elementen hiervan in de Twitter-ervaring te implementeren. Maar ondanks alle inspanningen denk ik niet dat dit voor de meerderheid van de gebruikers een belangrijk onderdeel van de Twitter-ervaring zal vormen.

Er zou een manier kunnen zijn om dit in de app te vereenvoudigen en te verbeteren, maar proberen gebruikers ertoe te brengen zich met steeds technischere elementen bezig te houden om hun ervaring te definiëren, lijkt geen weg naar verbetering van de gebruikersinterface.

Vallen en opstaan

Een ander element dat Musk herhaaldelijk heeft opgemerkt, is zijn streven naar ‘vrije meningsuiting’ in de app en het toestaan van alle soorten opmerkingen die binnen de wettelijke gronden vallen, in tegenstelling tot het implementeren van beperkingen of limieten op basis van interne parameters.

Musk heeft hierin al een stap terug gedaan en merkte eind vorige week op dat Twitter een nieuwe ′ content moderation Council ′ zal invoeren, waarin verschillende standpunten worden geïntegreerd, om belangrijke beslissingen over dergelijke gevallen te nemen. Maar het lijkt er op de een of andere manier op dat Twitter’s benadering van wat wel en niet is toegestaan in de app onder Elon en Co. zal veranderen, wat kan leiden tot verschillende experimenten en verschuivingen.

Want Musk bevindt zich op dit front in een vrij onhoudbare positie.

Zoals Nilay Patel van The Verge onlangs opmerkte, heeft elk rechts, ‘vrije meningsuiting’-platform dat de laatste tijd is langsgekomen zich uiteindelijk gerealiseerd dat a) ze geen geld kunnen verdienen zonder gematigdheid, en b) de meeste mensen dat eigenlijk niet willen geconfronteerd worden met het slechtste van de mensheid.

Volgens Patel :

“U kunt redelijkerwijs niet verwachten dat u zinvolle advertentie-inkomsten zult ontvangen als u die adverteerders geen “merkveiligheid” belooft. Dat betekent dat je racisme, seksisme, transfobie en allerlei andere uitingen moet verbieden die volledig legaal zijn in de Verenigde Staten, maar die mensen als totale klootzakken laat zien. Je kunt dus alle beloftes doen over “vrijheid van meningsuiting” die je wilt, maar de saaie realiteit is dat je nog steeds een heleboel juridische meningsuiting moet verbieden als je geld wilt verdienen.”

Musk zou deze last natuurlijk kunnen verlichten als hij meer geld kan verdienen met abonnementen, maar uiteindelijk zal Musk merken dat hij meer naar matiging moet leunen dan ervan af als hij Twitter als bedrijf wil maximaliseren.

Specifiek Musk zal hierover ook verschillende lastige vragen krijgen vanwege conflicten met zijn andere bedrijf, Tesla.

Tesla vertrouwt voor een groot deel van zijn bedrijf op China , terwijl hij ook, meer recentelijk, zijn kansen in India probeert uit te bouwen . Beide regio’s zijn in het verleden met Twitter in botsing gekomen over vermeende censuur en het binnen de lokale regels rond inhoud houden van het platform.

De regeringen in elke regio zullen in dit opzicht nog meer invloed hebben op Musk, wat tot zeer moeilijke compromissen kan leiden in de manier waarop Twitter internationaal opereert.

Met dit alles in gedachten, kun je verwachten dat Twitter een aantal dingen probeert, dan terugkeert en vervolgens compromissen sluit die het in wezen terugbrengen naar wat het was voordat Elon het overnam.

Waar het op neer komt is dat, hoewel rechtse activisten voor vrijheid van meningsuiting enthousiast zijn over hun nieuwe mogelijkheden om vreselijke dingen te zeggen via tweet, ik vermoed dat het enthousiasme van korte duur zal zijn.

De mogelijkheid van betalingen

Er is nog een andere kant van de Musk-overname die ik niet had overwogen, en eerlijk gezegd, nog niet volledig begrijp, en dat is het potentieel om het platform te gebruiken als een middel om betalingen te vergemakkelijken , waarschijnlijk via cryptocurrency.

Musk verdiende zijn aanvankelijke fortuin als mede-oprichter van PayPal , dus betalingen hebben een grote rol gespeeld in zijn professionele ervaring, terwijl hij ook een actief voorstander is van crypto, vooral zijn geliefde Dogecoin .

De opvatting is dat Musk de netwerkeffecten van Twitter zou kunnen gebruiken om betalingen op een geheel nieuw niveau te schalen, en verbeterde overmakings- en transferservices te bieden aan veel meer gebruikers, zelfs degenen die geen toegang hebben tot banken, via Twitter dat toegankelijk is gemaakt via Starlink.

Crypto is grotendeels een project in ontwikkelde landen, zonder echt, praktisch doel om wijdverbreide acceptatie te stimuleren. Maar in veel andere regio’s, waar banken en fiduciaire processen niet zo geavanceerd of zelfs bestaand zijn, zou er een groot potentieel kunnen zijn om Twitter te presenteren als een nieuwe bankdienst, die alle nieuwe soorten overschrijvingen, handel, productreclame, enz. zou kunnen vergemakkelijken.

Verwacht dat Twitter hier op een bepaald moment iets aan zal doen, en aandringen op het opzetten van een meer betalingsruggengraat om op te bouwen, wat ook aansluit bij de bredere visie van Musk om de app om te zetten in iets veel groters.

Langere tweets

Ik weet niet hoe dit gaat werken, of eigenlijk, waarom. Maar:

Het ziet er ook naar uit dat Musk gaat proberen om langere tweet-opties te integreren, zodat mensen meer soorten berichten in de app kunnen delen. Ook langere video’s .

Bekijk deze ruimte.

Pinterest

Pinterest heeft weer een jaar met ups en downs achter de rug, hoewel het nu weer een stabieler opwaarts traject lijkt te gaan .

Na een grote toename van het gebruik als gevolg van de COVID-vergrendelingen, zag Pinterest zijn publiek grotendeels terugkeren naar het gemiddelde, toen fysieke winkels opnieuw opengingen, maar het herontsteekt nu zijn productontdekking / eCommerce-push onder nieuwe CEO , en voormalig Google-commercechef, Bill Ready.

En daar liggen aanzienlijke kansen, als het maar goed kan.

Dit is wat er aan de horizon staat voor de prospects van Pinterest:

Internationale uitbreiding

Pinterest doet het misschien beter in zijn belangrijkste markten, maar heeft nog veel te doen in andere regio’s .

Pinterest Q3 2022

Zoals je in deze grafieken kunt zien, torent Pinterest’s inkomen van Noord-Amerikaanse gebruikers letterlijk uit boven wat het in andere regio’s verdient. Pin-advertenties zijn nog steeds niet in alle markten beschikbaar en hoewel Pinterest nog steeds groeit, moet het werken aan het uitbouwen van zijn advertentiemogelijkheden om zijn potentieel in dit opzicht te maximaliseren.

Als zodanig kun je verwachten dat Pinterest in 2023 meer focus zal leggen op internationale markten en zijn advertentietools zal ontwikkelen om beter af te stemmen op lokale kansen.

Verfijnd zoeken en ontdekken

Ontdekking is de ruggengraat van Pinterest, en met een voormalig Google-chef aan het roer, kun je verwachten dat dit een belangrijk aandachtspunt blijft, omdat het nieuwe kansen lijkt aan te boren om de meest relevante producten onder de aandacht te brengen via verbeterde zoekhulpmiddelen en -processen.

Pinterest blijft op dit vlak vooruitgang boeken door meer gepersonaliseerde ontdekkingstools toe te voegen , en je kunt verwachten dat Pinterest zijn processen blijft verfijnen en verbeteren om de productontdekking te maximaliseren, in overeenstemming met persoonlijke gebruiksgewoonten en voorkeuren.

Verwacht ook dat Pinterest meer productvergelijkingsopties zal toevoegen om gebruikers te helpen de beste deals in de app te vinden.

Gestroomlijnd listingproces

In overeenstemming hiermee heeft Pinterest ook meer producten nodig, en als zodanig kun je ook verwachten dat het platform de tools voor het opnemen van catalogi blijft verbeteren en meer verkopers helpt hun items als Buyable Pins te vermelden.

Pinterest heeft op dit gebied ook aanzienlijke vooruitgang geboekt , maar hoe gemakkelijker ze het voor verkopers kunnen maken om hun items te tonen, hoe meer dit zal doen.

Het toevoegen van meer tools om directe productintegraties te vergemakkelijken zal een ander aandachtspunt zijn – leidend tot…

Verbeterde AR-opname- en weergave-opties

Pinterest bouwt ook zijn AR-tools uit en ik verwacht dat Pinterest in 2023 nieuwe tools zal bieden om bedrijven te helpen hun producten gemakkelijker in 3D vast te leggen, om AR-productpins van brandstof te voorzien.

Pinterest AR-shopping

Zoals je in dit voorbeeld kunt zien, ontwikkelt Pinterest al AR Try On-tools voor woonaccessoires en ik vermoed dat het op een bepaald moment een verbeterd opnameproces zal uitrollen, van de Pinterest-camera, waardoor meer handelaren 3D-afbeeldingen van hun producten.

DIY 3D-opname is moeilijk, maar als Pinterest een stabieler, verbeterd proces voor items kan bedenken, zou dat een grote stap kunnen zijn in het volgen van productontdekkingstrends binnen de app.

Livestream winkelen

Net als Instagram (en ook TikTok), test Pinterest ook de wateren op live-stream winkelen , en als dat een grotere trend wordt, kun je verwachten dat Pinterest een veel grotere druk zal uitoefenen op het integreren van live winkelen in de app.

Live winkelen past waarschijnlijk beter op Pinterest dan andere apps, en als zodanig kun je verwachten dat Pinterest in 2023 meer livestream-weergave-opties in de app integreert, inclusief, mogelijk, een live-scherm winkeltabblad op volledig scherm in de app .

LinkedIn

Het Professional Social Network™ bleef het hele jaar door ‘recordniveaus’ van betrokkenheid posten , wat nu schijnbaar steeds meer niet-professionele berichten en updates bevat. Dat is goed voor LinkedIn, denk ik, maar er lijkt een lijn te zijn waar het misschien te veel is, afdrijvend van zijn kerndoel.

Hoe dan ook, LinkedIn wil graag blijven bouwen, en in 2023 kun je verwachten dat het platform meer gegevens en meer koppeling aan LinkedIn Learning-cursussen zal bieden om het aanbod te verbeteren.

Meer data-inzichten om werkzoekenden te helpen

LinkedIn bezit de grootste database met professionele en carrière-inzichten die ooit zijn gemaakt, en het integreert langzaam meer manieren om dit te gebruiken om mensen te helpen hun kansen te maximaliseren.

Verwacht dat dit in 2023 zal doorgaan, met meer informatie over wat mensen moeten doen om hun droombaan te krijgen, evenals meer links naar LinkedIn Learning om de exacte vaardigheden te krijgen die je nodig hebt om je kansen op het krijgen van geadverteerde functies te vergroten.

Op basis van zijn informatie zou LinkedIn vrijwel je hele carrière in kaart kunnen brengen, van school tot je loopbaanontwikkeling, door te beoordelen wat andere mensen met vergelijkbare vaardigheden en interesses hebben gedaan. Het wil dat misschien niet doen en mensen indelen in typen, maar er zijn manieren waarop LinkedIn zijn inzichten kan gebruiken om mensen meer begeleiding te bieden en hen te helpen in rollen te leiden waarin ze gelukkig zullen zijn.

Wat ook andersom werkt, door de beste kandidaten onder de aandacht te brengen bij recruiters. Verwacht dat LinkedIn meer gegevensinzichten in vacatures zal opnemen, omdat het meer voorspellend en ondersteunend inzicht in zijn tools lijkt samen te voegen.

Verbeterde hulpmiddelen voor videoverbinding

Zoals alle platforms heeft LinkedIn gezien dat meer mensen meer video-inhoud in de app consumeren , en op basis hiervan kun je logischerwijs verwachten dat LinkedIn meer videotools toevoegt, en de bestaande introductievideo- en videochatfuncties uitbreidt .

LinkedIn-videovergadering

Verwacht van LinkedIn meer geavanceerde videotools, voortbouwend op de Event-functies , waaronder Zoom-achtige opties voor videovergaderingen, actuele livestreams en geavanceerdere verbindingsprocessen om werkzoekenden te koppelen aan potentiële werkgevers.

Als LinkedIn meer tools kan toevoegen om virtuele meet-ups in-stream mogelijk te maken, zou dat kunnen helpen om het een kritischer zakelijke tool te maken, en met zoveel professionals die al met de app bezig zijn, is het logisch dat LinkedIn probeert meer te faciliteren vormen van actueel engagement en inhoud via haar videotools.

Veel video-engagement dat van belang kan zijn, gebeurt waarschijnlijk al in de app, en je kunt verwachten dat LinkedIn hier een grotere focus op zal leggen – en misschien zelfs een speciaal videotabblad in de app zal toevoegen.

Grotere focus op audio

In dezelfde lijn lijkt LinkedIn de perfecte plek om professionele audio-evenementen te organiseren en ze een grotere focus te maken voor professionele betrokkenheid.

LinkedIn heeft het afgelopen jaar zijn audiokamers ontwikkeld en ik verwacht dat het deze optie zal uitbreiden om meer doorlopende, toegankelijke professionele en niche-inhoud binnen de app te bieden.

Verwacht audioruimtes in groepen, audiobijeenkomsten tussen uw connecties die beter worden gemarkeerd in de app en meer secties die audio-evenementen benadrukken.

Update van feedpresentatie

Het is een tijdje geleden dat LinkedIn het uiterlijk van zijn app heeft bijgewerkt, en nu video een grotere focus krijgt, verwacht je dat LinkedIn nieuwe elementen zal toevoegen om video-inhoud in de app beter te benadrukken.

Wat als LinkedIn een videotab op volledig scherm zou toevoegen, in tegenstelling tot de hoofdfeed? Dat zou beter aansluiten bij de veranderende consumptietrends, terwijl het LinkedIn ook in staat zou stellen om makers beter onder de aandacht te brengen, wat een ander belangrijk aandachtspunt voor de app is .

Ik vermoed dat ‘LinkedIn TV’ iets zou kunnen worden, terwijl het ook zou kunnen lijken op podcasts en andere elementen in hun eigen, speciale ruimtes binnen de app.

TikTok

De trending-app van dit moment is misschien wel de meest controversiële, niet zozeer vanwege de inhoud die het versterkt (hoewel dat ook twijfelachtig is ), maar vanwege de link met de Chinese regering, die, al dan niet waargenomen, blijft vasthouden aan de politieke controle hoog op de app .

In 2023 zou dat opnieuw tot een hoogtepunt kunnen komen, waardoor TikTok zijn gegevens duidelijker moet scheiden van de CCP, wat tot verschillende problemen voor de app kan leiden.

Zou het echt verboden kunnen worden in de VS en andere regio’s? Dat lijkt nog steeds een zeer reële mogelijkheid, vooral nu China blijft worstelen met andere regeringen.

Live-stream handel en winkels

Live-stream commerce is de belangrijkste verdiener in de Chinese versie van de app , en als zodanig is het logisch dat TikTok het ook in andere regio’s een enorme duw gaat geven.

Tot nu toe zijn westerse gebruikers niet echt enthousiast geworden over livestream-winkelen , althans niet op de manier waarop sommige Aziatische regio’s dat hebben gedaan, maar TikTok is vastbesloten om het te laten werken, als een middel om zowel de inkomsten te maximaliseren als een nieuwe mogelijkheid om inkomsten te genereren voor makers.

Want op dit moment kunnen makers niet zoveel geld verdienen op TikTok als op YouTube, omdat je geen midroll-advertenties kunt invoegen in korte clips. TikTok probeert verschillende oplossingen op dit gebied uit , maar live-stream-commerce is waar het eerder het meeste succes had, en daarom blijft het proberen nieuwe manieren te vinden om mensen voor hetzelfde te interesseren.

Verwacht dat dit in 2023 een veel groter, veel meer gepromoot element in de app zal worden, omdat het lijkt om livestream-winkelen iets te maken.

Zal dat werken? Ik vermoed dat TikTok ons volgend jaar rond deze tijd een definitief antwoord zal geven.

Het andere element dat een groot deel van Douyin is geweest, zijn in-stream-winkels, en ze zullen het komende jaar ook hun weg naar TikTok vinden, in verschillende vormen.

Douyin-winkels

Nieuwe betalingen aan creators

Zoals opgemerkt, zijn betalingen aan makers een probleem geworden voor de app, waarbij het Creator Fund eenvoudigweg niet de aanzet geeft voor grote makers om TikTok-clips te blijven plaatsen.

Het probleem met het Creator Fund is dat naarmate TikTok groter wordt, de uitbetalingsbedragen kleiner worden, dus als TikTok profiteert van content van creators, krijgen die makers minder betaald.

TikTok probeert nieuwe modellen uit om met name de topsterren betaald te krijgen. Maar nu YouTube een nieuwe kijk lanceert op het genereren van inkomsten met korte video’s , moet het andere methoden uitproberen om het geld te laten stromen – anders dreigt het zijn talent en hun inhoud volledig te verliezen.

Ik verwacht dat TikTok een soortgelijk betalingsproces zal testen als het korte videoprogramma van YouTube, dat de best presterende video’s een percentage van alle advertentie-inname betaalt, op basis van weergaven. Dat is geen perfect systeem, maar het zou een grotere stimulans zijn om de topsterren in de app te laten posten.

Afscheiding van CCP

Zoals hierboven opgemerkt, berust eigenlijk alles voor TikTok op zijn vermogen om te bewijzen dat het niet verbonden is met de CCP en dat het volledig gescheiden is van de Chinese regering.

Je kunt verwachten dat de druk op TikTok in 2023 zwaar zal blijven, waardoor het waarschijnlijk nog meer maatregelen zal nemen om te bewijzen dat gebruikersgegevens niet worden geopend door vertegenwoordigers van de Chinese overheid en/of voor alternatieve doeleinden worden gebruikt.

TikTok heeft al een overeenkomst gesloten met het in de VS gevestigde Oracle om Amerikaanse gebruikersinformatie op te slaan . Dat lijkt een goede stap – en het lijkt erop dat TikTok hoopt dat dat genoeg zal zijn – maar ik vermoed dat het in 2023 nog verder zal moeten gaan om te bewijzen dat China geen toegang heeft tot gebruikersinformatie in de VS of andere regio’s.

En nogmaals, dat zou heel snel een veel groter probleem voor de app kunnen worden als de al gespannen buitenlandse betrekkingen verslechteren. Met een kleine verschuiving zou TikTok inderdaad opnieuw verboden kunnen worden.

Snapchat

Ondanks dat Instagram zijn lunch opeet en verhalen repliceert en vervolgens overneemt, is Snapchat zijn eigen niche blijven bouwen en zich vestigen als een belangrijk platform voor miljoenen gebruikers .

De uitdaging voor Snap is nu om ouder te worden, met veel van zijn vroege gebruikers die verder gaan, omdat de app gericht blijft op jongeren. Als Snap zijn gebruiksscenario kan verbreden en het voortouw kan blijven nemen op AR, is het goed gepositioneerd om zijn aanwezigheid te maximaliseren – maar de kansen blijven er tegen, zelfs vandaag.

AR-bril

Hoewel zowel Apple als Meta ook AR-brillen ontwikkelen, is het mogelijk dat Snap de eerste is die dit op de markt brengt, wat een enorm voordeel zou kunnen zijn voor de app.

Hoe kon Snap zijn veel grotere rivalen hierin verslaan?

Welnu, het heeft al een vastgesteld productie- en distributiekader voor Spectacles en het test zijn AR-enabled Spectacles al een tijdje met ontwikkelaars en makers . Verschillende makers hebben zelfs een reeks ervaringen opgebouwd binnen Spectacles, die Snap blijft presenteren via het Spectacles Twitter-profiel .

Snap blijft ook het voortouw nemen op het gebied van AR-ontwikkeling , ondanks dat er minder middelen beschikbaar zijn. En hoewel het onwaarschijnlijk lijkt dat Snap uiteindelijk de eerste AR-wearables voor consumenten zou kunnen uitbrengen, was het een langetermijndoelstelling en het is mogelijk dat ze dichterbij zijn dan velen denken.

Maar Snap heeft niet veel gedeeld. Afgezien van de bovengenoemde demo’s en een paar andere hints, bleef Snap de lippen stijf op elkaar houden over het project, hoewel het onlangs herhaalde dat AR-ontwikkeling een van de drie strategische prioriteiten is .

Het zou me niet verbazen als Snap met zijn AR Spectacles voorloopt op alle anderen, en het zou me ook niet verbazen als Snap samenwerkt met Apple om het te doen.

Zoals hierboven vermeld, voorspelt Meta dat zijn AR-bril beschikbaar zal zijn in 2024. Ik geef een tip dat AR-brillen voor consumenten in juli 2023 zullen aankomen.

Avatar-mode en digitale items

Met het oog op de volgende fase heeft Snap ook meer aandacht besteed aan zijn Bitmoji-avatars, met nieuwe modepartnerschappen om mensen te helpen hun Bitmoji-personages aan te passen en te personaliseren.

Snapchat Carhartt Bitmoji-collectie

Bitmoji-avatars zijn enorm, met meer dan een miljard mensen die digitale afbeeldingen van zichzelf in de app hebben gemaakt. De rol die ze spelen op Snap is ook belangrijk, met mensen die hun Bitmoji-personages gebruiken in DM’s, op de Snap Map, op hun profiel en meer. Die geavanceerde associatie met deze karakters als een afbeelding van het zelf zou ertoe kunnen leiden dat meer mensen Bitmoji-afbeeldingen willen gebruiken als hun metaverse avatar, waardoor mensen uiteindelijk zullen communiceren als digitale afbeeldingen in deze nieuwe ruimtes.

Meta heeft natuurlijk zijn eigen avatars (die alom zijn bekritiseerd), terwijl veel andere platforms werken aan geavanceerde avatar-ontwikkeling.

Maar misschien kan Bitmoji ook een belangrijk element zijn in de bredere avatar-push – en verwacht daarom dat Snap Bitmoji het komende jaar een boost zal blijven geven en zijn Bitmoji-modepartnerschappen zal uitbreiden.

Uitgebreide sport push

Snap moet oudere gebruikers voor zich winnen, en hoewel de meeste inhoud in de app erop gericht is de aantrekkingskracht van jongeren te maximaliseren, is sportinhoud redelijk universeel en biedt Snap een unieke kans om zijn aantrekkingskracht te vergroten.

Snap heeft onlangs een nieuwe samenwerking met La Liga aangekondigd , terwijl het al exclusieve contentovereenkomsten heeft gesloten met de NBA, NFL en meer .

Verwacht in 2023 dat Snap sportcontent een nog grotere focus zal geven, in een poging om meer oudere doelgroepen voor de app te winnen.

Dat kunnen interactieve games met een thema, elementen voor sportweddenschappen, live scores of een gecentraliseerde sportzone in de app zijn voor interactie rond live-evenementen. Er zijn op dit gebied volop kansen en ik vermoed dat Snap zal proberen te profiteren van sport als een belangrijke toegevoegde waarde in dit opzicht.

Video/Bitmoji-chat

Ik verwacht ook dat Snap meer videochat-elementen zal verkennen om de betrokkenheid te maximaliseren en zelfs meer mensen uit te nodigen voor bepaalde communities in de app.

Snap heeft al opties voor groepsvideochats , maar ik denk dat het kan vertakken in livechats waar iedereen op kan afstemmen, of misschien videochats die op de Snap Map staan vermeld om je te helpen deelnemen aan lokale gemeenschappen.

Snap gaat over vrienden, niet als zodanig uitzenden, dus het kan een vertrekpunt zijn voor de app. Maar het voelt als een kans om de betrokkenheid te maximaliseren en van Snap meer een tool te maken voor sociale verbinding en gemeenschap.

Zoals altijd is er veel aan de hand, en het Elon Musk/Twitter-ding verandert de zaken echt en voegt een nieuw niveau van onvoorspelbaarheid toe aan de ruimte.

Maar hoewel de metaverse en VR-verbinding misschien wel de toekomst zijn, is de kans groter dat dit de komende 12 maanden zal zijn, waarbij de grotere verschuivingen nog steeds doorsijpelen naarmate de technologie vordert.

Bron Social media today